پرهیز از خام فروشی

پرهیز از خام فروشی
ابوالقاسم هاشمی عضو هیات مدیره اتحادیه در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت :توقع ما از دولت این است که در صادرات تسهیلات اجرائی و قانونی به وجود آورد و توقع هیچگونه رانت را نداریم .

ما در حال حاضر از این تسهیلات نمیتوانیم استفاده کنیم به عنوان مثال هزینه استانداردی در گمرکات خروجی، بسیار بیشتر شده و برای یک کالای 5 کانتینری باید یک میلیون و هفتصد هزارتومان هزینه پرت بدهیم و یا کشتیرانی جهموری اسلامی ایران که یک نهاد دولتی و سرمایه ملی است در همچین حالتی بخشی از ارز را با نرخ آزاد محاسبه می کند و مبنایی که بر اساس آن برای صادرکننده به صرفه باشد تعیین نمی کنند .

هاشمی در ادامه گفت دولت تسهیلاتی که در روانسازی صادراتی در شرایط موجود می تواند ارائه دهد را انجام نمی دهد ما در مقابل تحریم های خارجی هستیم آیا باید مشکلات جدیدی از داخل کشور متوجه صادرکنندگان شود یا بتوانند این مشکلات را حل کنند تا صادرکنندگان بتوانند تحریم ها را دور زده و مقابله کنند.

ما با عرضه نفت خام در بورس موافق هستیم ولی یک سری شرایط و حواشی دارد که بخشی از آن را باید دولت آماده نماید تا بتوانیم در دراز مدت از خام فروشی فرار کنیم .

فرمایشات رهبری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بر این است که نفت به بیرون صادر نشود و تبدیل به کالا و فرآورده شود و با ارزش افزوده بهتر به دنیا صادر شود این مقدمه را باید به صورت سیستمی صحیح و درست از نقطه صفر شروع نماییم . همچنین باید یکسری پالایشگاه با ظرفیت های کوچک 5000 تا 10000 بشکه به بخش خصوصی بدهند و نفت را در بورس بیاورند که همه این موارد مکمل هم هستند و از شرایط رقابتی استفاده کنند نه رانت.

۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۴۷۴