هم اندیشی برای سالم سازی تولید و صادرات فرآورده های نفتی

هم اندیشی برای سالم سازی تولید و صادرات فرآورده های نفتی

جلسه هم اندیشی برای سالم سازی تولید و صادرات فرآورده های نفتی با حضور مدیرانی از وزارت صمت، گمرک، شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین رؤسای کمیسیون های تخصصی اتحادیه اوپکس در دفتر اتحادیه برگزار شد و هر یک از مدعوین به بیان راهکارهایی برای ارتباطات بیشتر و هم افزایی جهت سالم سازی و شفافیت در تولید و صادرات مشتقات نفتی پرداختند. در حاشیه این جلسه خبرنگار دنیای انرژی گفتگویی را با " مسعود خواجویی " رئیس گروه شیمیایی وزارت صمت انجام داد که خواجویی در خصوص ارزیابی این جلسه گفت : برگزاری این نشست ایده خوبی بود و در واقع دغدغه خاطرها و مشکلاتی که به طور موازی در روند سالم سازی تولید و صادرات خلل ایجاد می کند بررسی گردید و مقرر شد جلسات منظمی جهت بررسی مطالبات و دغدغه های گسترده مشکلات تولید و صادرات برگزار گردد و با توجه به دیدگاههای گوناگونی که هر یک از اعضای تولیدکننده و صادرکننده دارند نیاز به ساختار منسجمی هست که این مطالبات و دغدغه ها را در چارچوب قانون پیگیری نماید. وی درخصوص مشکلات عرضه خوراک واحدهای تولیدی گفت : یکی از مشکلات در این بخش ، ایجاد ظرفیت در شاخه های صنعتی بیش از میزان داخلی بوده است و این انتقاد را به وزارت صمت وارد می کنند که چرا با صدور مجوزهای متعدد، موازنه ای در تأمین خوراک این واحدها ایجاد نکرده است. در واقع با توجه به درخواست هایی که برای صدور مجوز می شود و هدف از این تقاضای مجوز را صادرات عنوان می کنند و این درخواست خلاف قانون هم نیست . به درخواست دهنده مشورت های لازم در خصوص مشکلات تأمین خوراک داده می شود و صدور مجوز با اصرار درخواست دهنده مبنی بر تأمین خوراک از کشورهای همسایه انجام می گیرد.
در واقع قانون گذار با یک نگاه جامع و در بحث سرمایه گذاری زمینه را برای رقابت فراهم کرده است و برای صدور مجوز نیز محدودیتی ایجاد نکرده است.
به نظر می رسد سرمایه گذار در این بخش با علم به مشکلات تهیه خوراک درخواست صدور مجوز دارد و در ادامه مسیر و عدم تهیه خوراک ، از وزارت صمت مطالبه گر می شود.
خواجویی یکی از دلایل بروز مشکلات در سرمایه گذاری را نگاه ابتدایی و بدون مطالعه و سطحی نگری در سرمایه گذاری دانسته و افزود : متأسفانه طی سالهای گذشته و هم اکنون نیز با همین تفکر ابتدایی ، با درخواست های متعددی روبرو هستیم و با توجه به اشباع اکثر مشاغل در تولید و صادرات فرآورده های نفتی، کماکان درخواست صدور مجوز داریم.
در بررسی تعدادی از سرمایه گذاران این بخش با کمبود آگاهی و تخصص و دانش مواجه هستیم و در مواردی نیز مشاغل قبلی آنان ارتباطی با صنعت فرآورده های نفتی نداشته است. به نظر می رسد فضای بسته اقتصاد و عدم تعامل بین المللی و رانت خواری زمینه را برای رقابت پذیری با مشکل مواجه ساخته و سرمایه گذاری در صادرات مشتقات نفتی برای عده ای سوء استفاده از این صنعت می باشد.
این رقابت ناسالم برای واحدهای تولیدی که از لحاظ فنی و تخصصی ، سرمایه گذاری و تجارت علمی در سطح بالایی نیستتند و می خواهند شفاف و سالم کار کنند ایجاد مشکل کرده و منجر به تعطیلی این واحدها شده است.
خواجویی در پایان گفت : امیدوارم در ادامه این جلسات و پیگیری اتحادیه در موضوعاتی نظیر عوارض صادراتی و قاچاق، تعامل خوبی بین این وزارتخانه، گمرک، اتحادیه و نهادهای موازی جهت سالم سازی و شفافیت در تولید و صادرات مشتقات نفتی ایجاد گردد.

۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۸
تعداد بازدید : ۵۵۵