سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها به موقع باشد صادرکننده بنزین می‌شویم

سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها به موقع باشد صادرکننده بنزین می‌شویم
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها به موقع باشد صادرکننده بنزین می‌شویم‌گفت: کاهش تولید در پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی است به هیمن دلیل کمیسیون تدوین طرح دوفوریتی برای تأمین منابع مالی پالایشگاه‌ها را پیشنهاد داده است.
سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می‌شوند و از سوی دیگر مقدار ناچیزی از رده خارج می‌شوند، افزایش مصرف بنزین در داخل کشور امر بدیهی است.

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین عادت کردن به قیمت‌ها مصرف بنزین را افزایش داده به طوری که ابتدا با اعلام قیمت بنزین ۷۰۰ تومان مصرف به میزان قابل مشاهده‌ای کاهش پیدا کرد ولی پس از گذران زمان و عادت کردن به این قیمت‌ها مصرف بنزین مجدداً اوج گرفت.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی که مصرف افزایش می‌یابد باید عرضه بنزین هم افزایش یابد از همین رو پالایشگاه‌های کشور مانند پالایشگاه‌های تهران، آبادان و اراک مشغول بهسازی افزایش تولید هستند علاوه بر اینکه به استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ هم نزدیک می‌شوند.

نظارت بر استانداردسازی وجود دارد؛ جای نگرانی نیست

وزیر سابق نفت با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس بر فرآیند استانداردسازی بنزین‌های تولیدی نظارت جدی دارد ولی وارد اجرا نمی‌شود، ادامه داد: مجموعه نفت کشور نظارت دقیق بر تولیدات داخلی دارد و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

میرکاظمی مشکل اصلی شرکت پخش و پالایش را کمبود منابع مالی برشمرد و گفت: زمانی که فروش نفت داخل به طور کل به خزانه‌داری واریز می‌شود خزانه منابع لازم را در اختیار شرکت پخش و پالایش قرار نمی‌دهد.

پالایشگاه‌های واگذار شده رقبتی به سرمایه‌گذاری ندارد

وی یادآور شد: در جریان واگذاری‌های مجموعه نفتی به بخش خصوصی برخی پالایشگاه‌ها که سهام آن‌ها واگذار شده به هیچ وجه رقبتی به افزایش تولید و بهینه سازی ندارند چرا که به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد؛ چنانچه بانک‌ها به آن‌ها وام اختصاص دهند و منابع مالی آن‌ها تأمین شود سرمایه‌گذاری در این بخش صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بودجه سال ۹۲ باید اصلاح شود، افزود: مشکل کمبود سرمایه نه تنها در بخش خصوصی بلکه در حوزه نفت هم وجود دارد و به حوزه نفت پیشنهاد داده شده که اگر نیاز مبرم در این حوزه وجود دارد؛ طرح دو فوریتی برای تأمین منابع پالایشگاه‌های کشور و افزایش ظرفیت و تولید در کمیسیون تدوین و تصویب شود.

میرکاظمی با یادآوری این مثال که برخی پالایشگاه‌ها مثل ستاره خلیج فارس ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‌توانند تولید داشته باشند، ادامه داد: این پالایشگاه هم به دلیل واگذاری بخشی از آن به بخش خصوصی به افزایش تولید رقبتی ندارند. در شرایط کنونی سهام کمتری از این پالایشگاه در اختیار وزارت نفت و سهام عمده آن مربوط به تأمین اجتماعی و نهادهای دیگر است.

سرمایه‌گذاری‌ها به موقع باشد، بنزین صادر می‌کنیم

وی افزود: اگرسرمایه‌گذاری‌ها به موقع باشد نیازی به واردات نداریم در این صورت ما صادرکننده بنزین هم هستیم ولی اگر به دلایلی تکمیل پروژه‌ها به تأخیر بیفتد پتروشیمی‌ها هم برای پوشش تقاضا باید فعال شوند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: عرضه نباید از تقاضاعقب بماند به همین علت پتروشیمی‌های کشور با تعطیل کردن بخشی از ظرفیت‌های موجود خود به تولید بنزین روی آورده‌اند تا این تقاضا تأمین شود و این اقدام از سر ناچاری است.

۱۶ مهر ۱۳۹۱ ۰۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۲۱۹