یونیدو آماده همکاری با ایران برای توسعه صنایع پاک است

نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران آمادگی این نهاد را برای همکاری در زمینه توسعه صنایع پاک اعلام کرد و گفت: در این راه افزایش بهره ورِی انرژی اولویت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، «مریم جوان شهرکی» روز چهارشنبه در آیین پایانی پروژه بهره وری انرژی صنعتی در محل سالن همایش های رایزن، افزود: بهره وری انرژی راهی برای ساختن یک نظام پایدار، قابل اعتماد و امن است و در حل مشکلات زیست محیطی و امنیت انرژی یاری رسان خواهد بود.
به گفته وی، افزایش تقاضا برای انرژی چالش‌های زیادی در عصر حاضر به وجود آورده با این حال پیشرفت های به وجود آمده در مدل های نوآوری و پیدایش بازیگران جدید در بازار از مشکلات موجود کاسته است.
جوان شهرکی ادامه داد: بهره وری انرژی یکی از اولویت‌های یونیدو برای گذار به صنعتی پاک و پایدار است و آن را گامی به سوی تحقق اهداف توسعه پایدار می‌داند و از این رو با حمایت از بخش‌های دولتی و خصوصی عضو این سازمان با اجرای پروژه ها، همچنین در اختیار گذاشتن فناوری و کمک به تحقیقات در این زمینه، به تشویق کشورها می‌پردازد.
نماینده یونیدو در ایران اضافه کرد: افزایش بهره وری انرژی یکی از راه های مبارزه با تغییرات اقلیمی است.
جوان شهری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در میان 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای جهان قرار دارد و در ماه می 2017 میلادی (اردیبهشت - خرداد 96) دولت ایران با همکاری سازمان ملل برنامه ملی استراتژیک مبارزه با تغییرات آب و هوایی را اعلام کرد که در چارچوب پروتکل کیوتو و توافقنامه پاریس برای مقابله با گازهای گلخانه ای است، اما راهی طولانی در راه است.
وی به سخنان دبیرکل سازمان ملل در خصوص توافقنامه برجام اشاره کرد که آن را دستاوردی بزرگ و جهانی در زمینه دیپلماسی و صلح بین الملل برشمرده بود و تاکید کرد: در این راستا یونیدو خود را برای همکاری با ایران آماده کرده و برای تحقق اهداف توسعه پایدار در ایران خواهد کوشید.

** لزوم افزایش بهره وری انرژی در صنایع
در ادامه این مراسم خانم «اوگوجی دنیلز» نماینده مقیم سازمان ملل در ایران افزود: سازمان ملل سعی در فراهم کردن الزام های لازم برای توسعه صنعتی در کشورها است .
وی بیان داشت: به منظور کاهش مصرف انرژی در ایران برنامه ۶ ساله ای از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اما برای کاهش چشمگیر مصرف انرژی در ایران باید برای بهینه سازی مصرف سوخت برنامه داشته باشیم.
دنیلز خاطرنشان کرد: علاوه بر آن برنامه پنج ساله ای به منظور تبیین بهره‌وری انرژی صنایع در ایران تعریف شده است.
وی گفت: پنج صنعت کلیدی ایران ۷۵ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند و بر این اساس باید بتوانیم بهره وری انرژی را در صنایع افزایش دهیم و در مقابل مسائل زیست محیطی انعطاف‌پذیر باشیم.
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران تاکید کرد: به این منظور باید دانش مورد نیاز را فرا بگیریم و به اشتراک بگذاریم و به ویژه در آموزش های عملی به ظرفیت سازی بپردازیم تا به یک الگوی بین المللی برای توسعه پایدار انرژی برسیم.
وی یادآور شد: حمایت از محیط سالم، یک وظیفه بین‌المللی است و دستیابی به این هدف در ایران بدون حمایت دولت و صنایع کلیدی امکان‌پذیر نبود.
پایان خبر
به گزارش اوپکس، جایزه مدیریت انرژی در صنعت نفت برای نخستین بار در سطح وزارت نفت و در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با حمایت مالی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد انجام شده است.
۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۴۰
ایرنا |
تعداد بازدید : ۲۷۱