ماه نوامبر تحریم های آمریکا شروع نمیشود!!

ماه نوامبر تحریم های آمریکا شروع نمیشود!!
در یک نشست تخصصی اخیر در اروپا با حضور محققین و اندیشمندان حوزه تحریم ها ، این سئوال هم مطرح بود که آیا وضعیت حقوقی، اقتصادی بازارهای جهانی در روز پس از شروع تحریم های آمریکا از ماه نوامبر تغییرات محسوسی( علاوه بر آثار فعلی) بر روند مبادلات جهانی خواهد داشت یا خیر؟
نتیجه بحث جالب بود، شروع نوامبر اوج فشار و تهدید تحریم ها نخواهد بود، بلکه، آغاز افول آن است.  خلاصه ای از دلایل این نتیجه گیری:
 
1.  بر مبنای تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات  برگرفته از منابع جهانی تجارت، بانکها، صندوق بین المللی پول، بازار نفت و کالا خصوصا ارزیابی سیستم اعمال تحریم OFAC که تقریبا مقامات آمریکایی تمام  کارتهایشان را رو کردن،و یک بررسی سیستم های جاری  Compliance بانکها همگی این امر را اثبات میکنند که Peak آثار تحریم ها بین ژوئن- تا سپتامبر 2018 بوده.
2.  بازارهای پولی و تجاری جهان( حتی چین و روسیه)  از قبل از ژوئن 2018 به خاطر ترس و بلاتکلیفی و احتیاط بیش از اندازه از وضعیت مبهم نحوه اعمال تحریم های آمریکا و به منظور در امان بودن از آثار مجازاتهای آمریکا ، حتی بیشتر از الزامات حقوقی اقدام به اعمال محدودیتها برای تجارت با ایران کرده اند. لذا موضوعات بیشتری دیگر نیست که بشود به محدودیتها ناشی از تحریم های و تهدیدهای آمریکا افزود.
3.  با شروع رسمی تحریم ها، پیش بینی میشود که بسیاری از کشورها حتی با یکسری معافیت ها نیز مواجه شوند و این خود آن فشار روانی  تهدیدهای آمریکا را کمتر میکند.
4.  با توجه به سیاست یکجانبه گرایی آمریکا،  یک اجماع جهانی علیه آمریکا در خصوص اعمال مقررات فرا سرزمینی صورت گرفته به نوعی که بسیاری از کشورها و حتی موسسات مستقل آمریکایی و یا شرکتهای اروپایی این جرات را پیدا کرده اند که به نوعی سیاستهای آمریکا را در حوزه های حقوقی- اقتصادی به چالش بکشند.
5.  حمایتهای حقوقی اتحادیه اروپا( حتی در تئوری) به نوعی زمینه ساز شروع عملیاتی کردن  روشهایی حقوقی برای مقید کردن آثار تحریم های آمریکا خواهد شد.
۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۳۸
تعداد بازدید : ۵۱۰