رای مهم دادگاه عالی انگلیس- ولز

تحریم های آمریکا و استناد به برجام!
High Court of Justice
تحریم های ثانویه آمریکا  دلیل و بهانه ای برای عدم ایفای تعهدات توسط شرکتها نیست
 
بر اساس رای صادر توسط دادگاه عالی انگلیس (12 اکتبر 2018)، یک شرکت طرف قرارداد (بیمه دریایی) حق ندارد به بهانه  آثار و عواقب تحریم های آمریکا، از ایفای تعهدات خویش استنکاف کند. 
 
در این رای همچنین قید شده است که با توجه به رفع تحریم های اتحادیه اروپا که از تاریخ 16 ژانویه 2016( اجرایی شدن برجام) عملیاتی شده است، هیچ ممنوعیتی در خصوص ایفای تعهدات بر اساس مقررات اتحادیه اروپا برای شرکتها وجود ندارد!!
 
خلاصه تحلیل و نظریات اساتید و کارشناسان حقوقی حوزه تحریم ها  و گروه مطالعاتی International Law& Business  که این رای را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند به نحو ذیل است :
 
1-  صدور این رای توسط دادگاه  عالی انگلیس به عنوان سیستم حقوقی common law ، و قانون انگلیس که مورد استناد در بسیاری از قراردادهای تجاری بین المللی میباشد، از اهمیت شایانی برخوردار است.
 
2-  با توجه به مقررات EU's Blocking Regulation این رای زمینه طرح دعاوی بسیاری  توسط شرکتهای اروپایی و غیر اروپایی ، علیه آثار و مقررات تحریم های آمریکا خواهد شد.
 
3-  رای دادگاه عالی میتواند مستند مهمی در روند تفسیر و اجرای قراردادهای امضا شده بین شرکتهای بین المللی با ایران باشد. و آن شرکتها در استناد به موضوعات فورس ماژور و فسخ قراردادها با محدودیت بیشتری مواجه خواهند شد.
 
4-  استدلال  هر چند کوتاه دادگاه در پاراگرافهای 72-75 رای به توافق اروپا و ایران در رفع تحریم ها از تاریخ 16 ژانویه 2016( زمان اجرایی شدن برجام) بسیار مهم  است 
 
رفرنس رای:
Neutral Citation Number: [2018] EWHC 2643 (Comm)
 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE BUSINESS AND PROPERTY COURTS OF ENGLAND AND WALES QUEEN'S BENCH DIVISION COMMERCIAL COURT
۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۴۲
تعداد بازدید : ۲۷۸