طرح جمع‌آوری پیت‎های نفتی منطقه خارک عملیاتی شد

طرح زیست‎محیطی جمع‎آوری پیت‎های نفتی با هدف تصفیه پساب‎های صنعتی در منطقه عملیاتی خارک به بهره‎برداری رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اعزامی شانا به منطقه خارک، عباس رجب‎خانی، رئیس این منطقه درباره طرح جمع‎آوری پیت‎های نفتی (چاله‎های سوخت) توضیح داد: به این منظور، یک مخزن بدون استفاده در منطقه لاوان به خارک انتقال داده شد و کاربری آن تغییر یافت که با توجه به تیغه‎هایی که در داخل آن تعبیه شده است، امکان جداسازی نفت و آب از پساب‎ها فراهم شد.

رئیس منطقه عملیاتی خارک افزود: با این جداسازی و سرازیر شدن آب خالص به دریا، نفت موجود در پیت، جمع‎آوری و تخلیه می‌شود و سلج‎های نفتی (Sludge) باقی‎مانده که قابل استفاده در فرآورده‎هایی مانند قیر و ایزوگام است برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد.

رجب‎خانی گفت: چاه‎هایی هم به منظور نگهداری آب‎های ایجاد‌شده روی سکوها در لایه‎های زیرزمینی حفاری شده است تا دورریز آبی روی سکو نداشته باشیم و آب را به مخزن برگردانیم که نخستین چاه در میدان ابوذر حفاری شده و قرار است در ۲، ۳ سال آینده چاه‎های دیگری در این میدان و میدان‌های دیگر به منظور جمع‎آوری آب روی سکوها حفاری شود.

پاکسازی خاک با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت

رجب‎خانی به امضای قراردادی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف پاک‌سازی خاک آلوده به ترکیبات نفتی حوضچه‎های پساب نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس این قرارداد که تا پایان سال اجرایی می‌شود، خاک موجود در پیت نفتی احیا و پیت به فضای سبز در این منطقه تبدیل می‎شود.

وی ادامه داد: خاک این منطقه به روش کشت باکتری زیر و رو و با تابش آفتاب احیا می‎شود که البته ۲، ۳ سال زمان نیاز است تا خاک این منطقه احیا و به فضای سبز تبدیل شود.

رجب‎خانی افزود: طرح حمایت از آهوان منطقه خارک نیز که برای نخستین‎بار انجام می‎شود، یک نمونه دیگر از اقدام‎های زیست محیطی منطقه خارک محسوب می‌شود که با همکاری سازمان محیط زیست منطقه در حال انجام و پیگیری است.

وی گفت: برای حفظ و تکثیر این گونه حیوانی هر اقدامی از جمله تامین علوفه، احداث آبخورها و همچنین کمک‎های مالی و اقدام‎های فرهنگی انجام شده و امکانات دامپزشکی، رفاهی، ترددی و خدماتی در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است. طبق سرشماری انجام شده، ۸۵۰ رأس آهو در منطقه وجود دارد که نشان‌دهنده افزایش ۱۳۰ رأسی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

افزایش تولید نفت در نیمه نخست سال

رئیس منطقه عملیاتی خارک با اعلام افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت این منطقه در نیمه نخست امسال، از عملیاتی شدن طرح زودهنگام گازرانی میدان فروزان در ماه‎های آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، میزان تولید میدان تا ۵ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

رئیس منطقه عملیاتی خارک در ادامه با بیان این‎که نفت صادراتی میدان دورود ۳ از کیفیت بالایی برخوردار است، به راه‎اندازی سامانه پیشرفته کنترل سکوی نفتی میدان فروزان ( DCS) اشاره کرد و یادآور شد: طرح سامانه DCS که در سال گذشته روی سکوی نفتی فروزان نصب و راه‎اندازی شد، هم اکنون در میدان دورود ۲ در حال انجام است.

وی ادامه داد: راه‎اندازی این سامانه در کیفیت نفت تولیدی تاثیرگذار است و این موضوع از وقفه در تولید جلوگیری می‎کند.

رجب‌خانی با بیان این‎که خوشبختانه شرکت‎های داخلی از توان علمی و فنی بالایی برای ساخت تجهیزات به‌کارگرفته شده در صنعت نفت و گاز کشور برخوردارند، گفت: نمی‎توان گفت کشوری در زمینه دانش و فناوری به دنیا نیاز ندارد و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما نباید از این موضوع غافل شد که با توجه به شرایط کنونی و تحریم‎های گسترده، شرکت‎های داخلی بسیار قدرتمند ظاهر شدند و توانستند سطح دانش علمی و تخصصی خود را بالا ببرند.
۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲
شانا |
تعداد بازدید : ۴۱۰