سومین هاب انرژی ایران راه‌اندازی شد

سومین هاب انرژی ایران راه‌اندازی شد
با دستور وزیر نفت عملیات تسطیح و آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شمالی به عنوان سومین هاب انرژی ایران برای توسعه میادین جدید گازی مانند فرزاد A و B آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر با بهره برداری از 10 فاز پالایشگاهی با ظرفیت تولید روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و ساخت و راه اندازی 13 فاز جدید گازی، پارس جنوبی به قطب اول تولید گاز و سایر محصولات گازی ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

با این وجود اخیرا برنامه ریزی‌‌هایی به منظور توسعه برخی از میادین جدید گازی در خلیج فارس همچون فرزاد A و  Bمیادین و در آینده توسعه میادین گازی گلشن، فردوسی و پارس شمالی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

بر این اساس، همزمان با آغاز توسعه میادین جدید گازی فرزاد A و B در خلیج فارس، رستم قاسمی وزیر نفت ماموریتی به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به منظور آماده سازی منطقه ویزه پارس شمالی به عنوان سومین هاب انرژی ایران ابلاغ کرده است.

غلامرضا غریبی قائم مقام سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر توسعه حوزه‌های بالادستی صنعت نفت، از آغاز عملیات اجرایی برخی زیرساخت‌های توسعه پارس شمالی خبر داده است.

با دستور وزیر نفت، در شرایط فعلی آغاز عملیات جانمایی، فنس گذاری، جاده سازی و راه‌های دسترسی در منطقه پارس شمالی کلید خورده است و پیش بینی می شود بزودی این زیرساخت‌ها برای توسعه میادین گازی و راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که در حال حاضر خرید زمین برای ایجاد پالایشگاه‌های گازی و سایر صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت از منطقه دیر آغاز شده است.

این در حالی است که برنامه ریزی‌هایی برای آماده سازی 16هزار هکتار زمین برای ساخت تاسیسات پالایشگاهی طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی آغاز شده است و بزودی وضعیت این حجم زمین برای طرح توسعه این میدان گازی تعیین تکلیف می شود.

بر اساس مصوبات بهمن ماه 1388هیئت دولت حدود 16هزار هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شمالی اختصاص یافته است.
 
به گزارش مهر، در مجموع حداقل هفت فاز پالایشگاه گازی، واحدهای شیرین سازی، واحدهای LNG و اسکله صادرات LNG در پارس شمالی ساخته خواهد شد.
 
در حال حاضر میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین سفره های گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان 9 هزار و 700 کیلومتر مربع بوده که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
 
ذخیره گاز بخش ایرانی این میدان مشترک 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.
 
تاکنون برای توسعه این میدان مشترک گازی 24 فاز توسعه با ظرفیت تولید روزانه 820 میلیون مترمکعب گاز تعریف شده که هم اکنون 10 فاز گازی آن به بهره برداری رسیده است.
 
همچنین منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 1377به منظور ایجاد تأسیسات پالایشگاهی، انجام فعالیتهای پائین‌دستی و بالادستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انجام عملیات پشتیبانی و خدماتی به موجب مصوبه هیئت دولت تأسیس شده است.
 
میدان گازی پارس شمالی در 120 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای خلیج فارس قرار گرفته که از ذخیره 59 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تشکیل شده است. این میدان در سال 1965کشف شد که تاکنون 17 حلقه چاه در آن حفاری و 26 سکوی دریایی در این میدان نصب شده است.
 
مطالعه و طرح اولیه میدان پارس شمالی برای تولید سه هزار و 600 میلیون فوت مکعب گاز در روز در 2 فاز شامل یکهزار و 200 میلیون فوت مکعب در روز گاز در فاز اول و تولید دوهزار و 400 میلیون فوت مکعب گاز در فاز دوم است.

۱۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۴۳۷