کاهش بهای نفت در پی نگرانی از مازاد عرضه و افت رشد اقتصادی

قیمت نفت صبح امروز (سه شنبه) در بازارهای جهانی به دلیل بدتر شدن چشم انداز رشد اقتصادی جهان و افزایش تولید آمریکا که تاثیر افت احتمالی تولید اوپک بر بهای این کالا را خنثی می کند، کاهش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از به نقل از خبرگزاری رویترز، بهای آتی نفت خام برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت سازمان كشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر اساس آن قیمت گذاری می شود، در ساعت سه و 13 دقیقه بامداد امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن با 24 سنت یا چهار دهم درصد کاهش نسبت به دیروز (دوشنبه) به 66 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید.
نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده در معاملات آتی بازار نایمکس این کشور به قیمت 57 دلار و هفت سنت معامله شد که از آخرین قیمت دیروز 13 سنت یا دو دهم درصد کمتر بود.
قیمت های نفت به دلیل افزایش عرضه این کالای استراتژیک به ویژه در آمریکا، نسبت به اوج قیمت در اوایل اکتبر (اواسط مهر) تقریبا یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
تولید نفت خام آمریکا در سال میلادی جاری تقریبا 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به رکورد 11 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است.
این افزایش تولید با انتظار گسترده بازار در مورد کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان که امروز موجب ریزش شاخص بازارهای جهانی سهام گردید، همراه شده است.
معامله گران محتاط هستند و احتمال می دهند قیمت های نفت با توجه به افزایش تولید نفت شیل آمریکا و بدتر شدن دورنمای رشد اقتصادی جهان کاهش یابد.
گردانندگان صندوق های سرمایه گذاری در هفت هفته گذشته معادل 553 میلیون بشکه از سهام نفتی خود را فروخته اند؛ این میزان از سال 2013 تاکنون بی سابقه است.

**پیش بینی افزایش قیمت نفت به 80 دلار
شباهت کنونی بازار نفت به شرایط آن در سال 2014 که افزایش چشمگیر تولید موجب سقوط قیمت ها شده بود، اوپک را به سوی کاهش تولیدی معادل یک تا 1.4 میلیون بشکه در روز سوق می دهد.
بانک «بی ان پی پاریباس» فرانسه اعلام کرد: انتظار داریم اوپک در نشست رسمی آینده خود با کاهش تولید این سازمان موافقت کند.
این بانک همچنین پیش بینی کرد قیمت نفت برنت تا پیش از پایان سال 2018 به 80 دلار در هر بشکه برسد.
به گزارش ایرنا، 15 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، کنگو، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
ایرنا |
تعداد بازدید : ۴۷۵