نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و نحوه‌ی اتصال آن‌ها، از صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، زیرساختهای دولت الکترونیکی امروز با حضور علی لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی - و محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات تشریح شد.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه‌ی تشریح پیشرفت‌ها و موانع توسعه دولت الکترونیکی، درباره‌ی نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اظهار کرد: ۵۵ درصد نازل‌های پمپ بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز ما متصل شده‌اند و ۴۵ درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها که به‌صورت متمرکز در جایگاه‌های سوخت قرار دارند، به نازل‌ها متصل شده و به‌روزرسانی شده‌اند. بانک مرکزی نیز به اپراتورهای پرداخت الکترونیک (psp) دستورالعملی داده که برمبنای آن دستگاه‌های پرداخت باید به‌روزرسانی شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین توضیح داد: به محض ثبت‌نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد شود و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود.

جهرمی با بیان این‌که پیش از این برای سیستم مدیریت سوخت کشور از یک سیستم الکترونیکی استفاده می‌شد، افزود: با وجود این، مشکلاتی در این سیستم وجود داشت از جمله مفقود شدن کارت سوخت و دیگر مسائل اما امروز دولت تصمیم گرفته با شیوه‌ی نوین این روش را انجام دهد و بدین ترتیب وزارت نفت به عنوان محور موضوع، بخشی از کار را برعهده گرفته و دستگاه‌هایی از جمله بانک مرکزی، ناجا، وزارت ارتباطات و ثبت احوال نیز هر کدام بخشی از کارت را برعهده گرفتند.

استفاده از کارت، دو ساعت پس از اعلام درخواست

وی‌ با بیان این‌که افراد باید درخواست خود برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی را ارائه دهند، گفت: پس از اعلام درخواست، ظرف دو ساعت این کارت قابل استفاده است. تنها ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه صدور کارت بوده که این هزینه در این روش صرفه‌جویی می‌شود. هم‌چنین در هزینه‌ی توزیع و وقت مردم هم صرفه‌جویی خواهد شد.

آذری جهرمی با اشاره به ثبت‌نام و درخواست برای اتصال کارت سوخت و بانکی از امروز خاطرنشان کرد: از امروز ساعت ۸ تا ۱۱، ۱۵۷ هزار مراجعه برای این کار انجام شده است. این درخواست می‌تواند از طریق اپلیکیشن دولت همراه و سایت دولت الکترونیکی انجام شود.

وزیر ارتباطات هم‌چنین در جلسه تشریح زیرساختهای دولت الکترونیکی اظهار کرد: با تحقق دولت الکترونیکی، هزینه‌های دولت و حاکمیت کاهش و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

آذری جهرمی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه، تکالیفی برعهده دستگاه‌های مختلف برای توسعه دولت الکترونیکی گذاشته شده است، افزود: وزارت ارتباطات مسوول زیرساخت‌ها بوده است. ضرورت توسعه دولت امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت و توجه ویژه‌ای می‌طلبد. اصل موضوع توسعه دولت الکترونیک، اصلاح فرآیندهای نحوه خدمت‌رسانی است که جای کار زیادی دارد.


وی‌ با اشاره به اتصال کارت سوخت و بانکی از طریق زیرساخت‌های دولت الکترونیک اظهار کرد: هنوز خدمات بسیاری بر بستر دولت هست و بسیاری از سرویس‌ها هم وجود دارند که می‌توانند الکترونیکی شوند اما هنوز به چرخه‌ی دولت الکترونیکی نپیوسته‌اند که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود این اتفاق بیفتد. این موضوع در برنامه‌ی دولت بوده، مجلس در قانون برنامه‌ی ششم توسعه الزام کرده و درخواست مردم نیز بوده که خدمات اینگونه ارایه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سراسر کشور، ۲۵۰۰ دستگاه هستند که خدمت ارائه می‌دهند؛ ۶۷ درصد دستگاه‌ها در مرحله اول هستند که الکترونیکی کردن خدمات است، ۲۰۶ دستگاه به مرکز تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات متصل شده‌اند، ۳۵ دستگاه ارائه خدمات می‌کنند و ۹۵ درصد دستگاه‌ها خدمات را دریافت‌ می‌کنند.

آذری جهرمی با بیان این‌که هنوز بخش اعظمی از دستگاه‌ها ارائه خدمات را در مرکز تبادل شروع نکردند، افزود: الزامات فنی فراهم است اما عزم جدی در دستگاه‌ها مختلف دولت، قوه قضاییه و سایر نهادها را لازم داریم. تجربه‌ی ما در موضوع مبارزه با قاچاق گوشی، توزیع حمایت‌های دولت از جامعه نیازمند با همکاری وزارت تعاون و تجربه ما در کارت سوخت وجود دارد اما هنوز جای کار بسیاری باقی مانده است که با ‌پیوستن به دولت الکترونیک می‌توان این کارها را تسریع کرد.

وی‌ با تاکید بر ایجاد تسهیلات برای کسب و کارها گفت: با دولت الکترونیکی، تسهیلات جدی برای کسب و کارها، از دو جهت صدور مجوزها و اطلاعاتی که می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد، ایجاد می‌شود. می‌توان به جای خدمات G2C، به کسب و کارها، خدمات G2B ارایه دهیم که موجب بهبود شاخص کسل و کار در کشور می‌شود و بحث شفافیت و مبارزه با فساد هم در این باره فراهم است.
۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴
ایسنا |
تعداد بازدید : ۵۲۰