آمریکا خواستار بازنگری اروپا در پروژه نورد استریم 2 شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از متحدان اروپایی اش می خواهد با اجرای کامل تحریم های روسیه و بازنگری در طرح های مشارکت در پروژه خط لوله نورد استریم 2، از اوکراین حمایت کنند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای یورونیوز، «هدر نوئرت» گفت: بسیاری از دولت ها، تحریم هایی را علیه روسیه به دلیل اقدامات این کشور در کریمه اعمال کرده اند هر چند که همه تحریم ها اجرا نشده اند. بنابراین یکی از خواسته های ما از کشورهای اروپایی این است که اقدامات بیشتری در زمینه تشدید تحریم ها انجام دهند.
وی همچنین خواست که کشورهای اروپایی در مشارکت در پروژه نورد استریم 2 بازنگری کنند.
یورونیوز نوشت: برخی از سیاستمداران اروپایی امکان اعمال دور جدید تحریم ها علیه روسیه را مطرح کرده اند.
این گزارش افزود: فشار آمریکا بر متحدان اروپایی اش برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه روسیه به منظور تنبیه این کشور بر سر محاصره سه ناوچه اوکراینی در روز یکشنبه بوده که نگرانی ها درباره بروز درگیری های گسترده تر را برانگیخته است.
این محاصره در نزدیکی کریمه رخ داد که روسیه در سال 2014 به خاک خود ملحق کرد. غرب و دولت کی یف همواره الحاق این شبه جزیره به خاک مسکو را محکوم کرده اند و آن را نقض حقوق بین المللی قلمداد می کنند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفت که مسکو آماده است جزییات بیشتری را درباره این اتفاق ارائه دهد و دولت کی یف را به دلیل اقدامات تحریک آمیزش مقصر دانست.
مرکل روز دوشنبه در تماس تلفنی با «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین خواستار تنش زدایی و مذاکره برای حل این مساله شد.
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از روسیه خواسته است شناورهای اوکراینی و ملوانان را هر چه زودتر آزاد کند.
وی همچنین گفت در تماس تلفنی با همتای اوکراینی اش، وی را به تنش زدایی تشویق کرده است.
پروژه نورد استریم 2 که حاصل سرمایه گذاری مشترک بین شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت اروپایی است، انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا را هدف قرار می دهد. این پروژه از شهر ویبورگ روسیه آغاز می شود و پس از عبور از بستر دریای بالتیک در شهر گرایفسولد آلمان، پایان می یابد.
برخی کشورهای اروپایی از این پروژه استقبال کرده اند و برخی دیگر به دلیل نگرانی از امکان افزایش وابستگی آنها به گاز روسیه با آن مخالفت کرده اند. انتظار می رود این خط لوله در پایان سال 2019 میلادی وارد فاز عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پیشتر از برلین به دلیل حمایت از خط لوله نورد استریم انتقاد کرده و برلین را به دلیل وابستگی به مسکو در بخش انرژی، اسیر روسیه توصیف کرده بود.
یک دیپلمات آلمانی در واکنش به درخواست آمریکا برای خودداری کشورهای اروپایی از حمایت از این پروژه گفت: آمریکا نباید سیاست اروپا در زمینه انرژی را مشخص و برای آلمان در زمینه خرید گاز از روسیه تعیین تکلیف کند.
«آندریاس مایکلز» معاون وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه گفت که صرف نظر از فشار آمریکا، روسیه عرضه کننده اصلی انرژی به اروپا خواهد بود.
۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۱۴
تعداد بازدید : ۹۷۵