ایران در گزارش ماهانه اوپک : به جایگاه چهارم تنزل کردیم

ایران در گزارش ماهانه اوپک : به جایگاه چهارم تنزل کردیم
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) قیمت نفت خام ایران در ماه آگوست ۱۰۹.۳۶ دلار در هر بشکه بوده که این رقم در ماه سپتامبر به ۱۱۰.۹۹ دلار در هر بشکه رسیده است . این بدان معناست که قیمت نفت خام ایران در ماه سپتامبر با افزایش ۱.۶۳ دلاری نسبت به ماه آگوست همراه بوده است .
به گزارش اوپکس به نقل از "وب سایت رسمی اوپک" در گزارش ماهانه این سازمان آمده است که در این ماه قیمت نفت ایران به دلیل نبود صادرات نفتی این کشور به اروپا تنها بر اساس فرمول بندی آسیا محاسبه شده است .
طبق محاسبات صورت گرفته متوسط قیمت نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۰۵.۸۲ دلار در هر بشکه بوده اما از آغاز سال جاری تاکنون متوسط قیمت نفت خام ایران به بشکه ای ۱۰۹.۶۹ دلار رسیده است .
بر پایه این گزارش میزان تولیدات نفتی ایران در ماه سپتامبر- بر مبنای منابع ثانویه - روزانه برابر با ۲ میلیون و ۷۲۳ هزار بشکه بوده که این رقم در ماههای آگوست و جولای به ترتیب ۲.۷۲۴ و ۲.۷۹۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده بود .
بر این اساس متوسط تولیدات نفتی ایران در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ برابر با روزانه ۲.۷۴۸ میلیون بشکه بوده که این رقم در سه ماهه دوم و سه ماهه اول به ترتیب ۳.۰۸۶ و ۳.۳۹۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده است .
طبق آمار ارائه شده در این گزارش میزان متوسط تولیدات نفتی روزانه ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی ۳.۶۲۸ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۰ میلادی این رقم ۳.۷۰۶ میلیون بشکه بوده است .
در این گزارش آمده است که در ماه سپتامبر ایران چهارمین کشور بزرگ تامین کننده نفت مورد نیاز بازار داخلی چین بوده که البته میزان صادرات نفتی ایران به چین در این ماه با ۱۸ درصد کاهش نسبت به ماه ماقبل آن همراه بوده است . این در حالی است که در این ماه میزان صادرات نفتی عراق به چین با ۵۷ درصد رشد به ۱۰۹ هزار بشکه در روز رسیده است .
گزارش ماهانه اوپک نشان می دهد که میزان تولید نفت عراق در ماه سپتامبر معادل 3 میلیون و 129 هزار بشکه در روز و تولید نفت کویت 2 میلیون و 821 هزار بشکه در روز بوده است که به نظر می آید مقام دومی اوپک برای عراق تثبیت شده و ایران پس از کویت ، از لحاظ تولید به جایگاه چهارم تنزل کرده است .
۲۱ مهر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۲۲۹