اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت: دانایی و نادانی اقتصاد کشور

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت: دانایی و نادانی اقتصاد کشور
" بزرگترین عیب نادانی همین بس که نادان بی آنکه از خوبی و زیبایی و دانش بهره ای داشته باشد ، می پندارد [ که آنچه دارد] برای خویشتن کافی است . از این رو به آنچه دارد خرسند است و نیازی به دانایی احساس نمی کند تا در طلب آن گامی بردارد." سقراط - مهمانی
به نظر می آید که اقتصاد ایران در مسیری گام برداشته بود که به آنچه که داشت خرسند می بود ، این در حالی بود که "داشته هایش " کفاف وقتش را نمی کرد چه برسد به آنکه در موقع بحران بتواند نجاتش دهد .
دوره تلاطم های ارزی کنونی فراتر از پیش بینی ها بود . اگر در دوره های گذشته بازه زمانی بحران های ارزی به یک ماه می رسید ، گمان این بود که دولت وقت بی کفایت است و نمی تواند بیش از این مدیریت کند ، اما اکنون دوره بحران های ارزی کشور دو ماه خود را به پایان می برد اما هنوز کسی یافت نشده است که پاسخگوی وضعیت فعلی باشد . از یک سو رییس جمهور ،مشکلات فعلی اقتصاد را بر گردن بحران های بیرونی - تحریم - می اندازد( www.neconews.com/vdcg.q93rak9qupr4a.html) اما از سوی دیگر رییس قوه مقننه و هم طیفانش نقش تحریم در مشکلات فعلی را 20 درصد و مابقی را مشکل مدیریتی درونی - که منظور قوه مجریه است - می داند(www.neconews.com/vdca.anmk49no05k14.html) ؛ اما هر چه هست آن است که اکنون چالش های پیش آمده پیش روی اقتصاد ایران فراتر از هر دوره دیگری بوده است . قیمت های ارز در بازار طی دو ماه 100 درصد گرانتر شده است و همین امر سوداگری را در بازار ارز و طلا دامن زده است . حکومت هم برای آنکه بتواند بر این موضوع کنترل داشته باشد شروع به صدور بخشنامه قیمت ارز (www.neconews.com/vdcg.w93rak9xtpr4a.html) و دستگیری ارز فروشان غیرمجاز در بازار کرده است ؛ شیوه ای که باز هم مورد انتقاد دیگر دولتمردان سیاست(www.neconews.com/vdce.w8pbjh8xw9bij.html) و اقتصاد(www.neconews.com/vdca.unik49nea5k14.html ) قرار گرفت .
ولی همه اینها چه نتیجه ای داشته است ؟ در حال حاضر چالش های ارزی که پیش آمده که حتی صدای آیات عظام را هم بلند کرده (www.neconews.com/vdcb.fb0urhbfwiupr.html ) منجر به دو اتفاق شده ؛یکی ،طرح مجدد سوال از رییس جمهور (www.neconews.com/vdcd.s092yt0xfa26y.html) و مهم تر از آن متوقف کردن فاز دوم هدفمندی (www.neconews.com/vdcg.x93rak9xnpr4a.html) که رییس مجلس با تمام قوا پشت سر آن ایستاده (www.neconews.com/vdcj.temfuqetmsfzu.html) در حالی که دولت به ظاهر مخالف آن است .
۲۱ مهر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۰۲۵