صندوق بین المللی پول :تسریع روند رشد اقتصادی صادر کنندگان نفتی خاورمیانه

صندوق بین المللی پول :تسریع روند رشد اقتصادی صادر کنندگان نفتی خاورمیانه
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول کشورهای صادر کننده نفت خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۲ رشد اقتصادی ۶.۶ درصدی خواهند داشت که دلیل اصلی آن از سرگیری دوباره فعالیت های اقتصادی در لیبی عنوان شده است .
به گزارش اوپکس به نقل از " وب سایت رسمی IMF" صندوق بین المللی پول در گزارش خود در حالی از تسریع روند رشد اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت خاورمیانه و شمال آفریقا خبر می دهد که در گزارش سالانه خود موسوم به " چشم انداز اقتصاد جهانی " چشم انداز آینده اقتصاد جهان را منفی ارزیابی کرده است .
براین اساس در گزارش جدید صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی منطقه منا ۶.۶ درصد ارزیابی شده و این در حالی است که در گزارش پیشین این سازمان این رقم ۴.۸ درصد برآورد شده بود .در سال ۲۰۱۱ میلادی نرخ رشد اقتصادی این منطقه برابر با ۳.۹ درصد بوده است .
با این وجود در این گزارش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران منفی ۰.۹ درصد ارزیابی شده که در گزارش ماه آوریل این سازمان این رقم ۰.۴ درصد برآورد شده بود .
دراین گزارش آمده است با وجود بهبود روند رشد اقتصادی در کشورهای تولید کننده نفت اما افزایش هزینه های دولتی می تواند تاثیر بالا بودن قیمت نفت بر وضعیت اقتصادی این کشورها را کمرنگ کند . بر اساس این گزارش در صورت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشورها کاهش یافته و رشد اقتصادی نیز کندتر خواهد شد اما با توجه به تشدید تنش های سیاسی و ژئوپلیتیکی در خاورمیانه احتمال کاهش قیمت نفت بسیار پایین است .
بر این اساس قیمت نفت در سال جاری نوسانات زیادی داشته و با آنکه در ماه ژوئن به ۸۸ دلار در هر بشکه تنزل یافته بود در اواسط ماه مارس به ۱۲۸ دلار در هر بشکه صعود کرد و اکنون نیز در حدود ۱۱۰ دلار درهر بشکه باقی مانده است .
۲۱ مهر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۱۹۳