ترامپ از خبر کاهش تولید اوپک خوشحال نخواهد شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در حالی برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند که با فشارهای آمریکا برای حفظ سطح تولید کنونی رو‌به‌رو بودند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، با وجود فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای کاهش قیمت نفت، اوپک و متحدانش دیروز (جمعه، ۱۶ آذر ماه) برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند و میزان این کاهش فراتر از انتظارها بود.

پس از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت این کالا در بازارهای جهانی حدود ۵ درصد افزایش یافت.

عربستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک است، با درخواست‌های آمریکا برای خودداری از کاهش تولید رو‌به‌رو بود.

در شرایطی که آمریکا تلاش دارد اقتصاد ایران را تحت فشار بگذارد، کاهش تولید اوپک همچنین با افزایش قیمت نفت به اقتصاد ایران کمک کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی کشورش از تأثیر منفی توافق اخیر اوپک بر روابط ریاض و واشنگتن گفت: عربستان در صورت کمبود شدید عرضه در بازار، آماده است تولید خود را افزایش دهد.

افزون بر این، ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا هستند، به همراه لیبی، از کاهش تولید نفت معاف شدند و نیجریه که از کاهش تولید در گذشته معاف شده بود، در توافق جدید قبول کرد با کاهش تولید همراهی کند.

باب مکنالی، رئیس مؤسسه رپیدان انرژی گفت: رئیس جمهور ترامپ از دیدن خبرهای امروز خوشحال نخواهد شد، اما این که با چه شدتی واکنش نشان می‌دهد به این بستگی دارد که قیمت نفت در نتیجه تصمیم اوپک در روزها و هفته‌های آینده چقدر افزایش می‌یابد.
۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۵۸
تعداد بازدید : ۲۹۳