نصب دومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی در انتظار شرایط مساعد جوی

دومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی که پایان هفته گذشته آماده نصب در محل خود در آب‌های خلیج فارس قرار داشت به دلیل شرایط نامساعد جوی تاکنون نصب نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، نخستین سکوی دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی به‌عنوان سکوی اصلی این فاز، با وزنی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن، ۱۴ آذرماه در موقعیت مخزنی سکوی B، نصب شد.

ظرفیت برداشت روزانه از سکوی اصلی فاز ۱۳ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب (معادل ۱۴,۲میلیون مترمکعب در روز) است که پس از انجام عملیات هوک‌آپ و فعالیت‌های مربوط به اتصالات سکو، دی‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین با نصب دومین سکوی این فاز (۱۳D) و تکمیل عملیات راه‌اندازی، تولید بخش دریایی فاز ۱۳ به یک میلیارد فوت مکعب (۲۸,۴ میلیون مترمکعب) می‌رسد.

مهرماه امسال بود که عملیات بارگیری سکوهای B و D فاز ۱۳ پارس جنوبی به‌عنوان سکوی اصلی و اقماری این فاز انجام و این سکوها روی شناور بارج FLB۱۲۴ قرار گرفتند.

ساخت این سکوها از سوی متخصصان داخلی انجام و بخش عمده‌ای از کالاها و تجهیزات مورد نیاز ساخت آنها از منابع تولیدکننده داخلی تامین شده است.

فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فازهای موسوم به ۳۵ ماهه است که همانند دیگر فازهای ۳۵ ماهه هیچگاه در موعد خود به بهره‌برداری نرسید. توسعه این فاز که قرارداد آن در سال ۸۹ امضا شد در یک سال و نیم اخیر روند پرشتابی به خود گرفته است.

هم اکنون سه ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی شده است ردیف چهارم آن نیز به‌زودی در مدار تولید قرار گیرد. ظرفیت تولید گاز این پالایشگاه پس از تکمیل شدن به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

هدف از توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۱,۰۵ میلیون تن ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان است.
۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۱۸
شانا |
تعداد بازدید : ۳۵۸