پایان تعمیرات اساسی پتروشیمی جم با افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های تولید

مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به انجام موفق و بدون حادثه این پتروشیمی از افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های تولید سه محصول استراتژیک خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم، سیدحسین میرافضلی با اشاره به انجام یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تعمیراتی صنعت پتروشیمی در قالب پروژه اورهال پتروشیمی جم، گفت: در قالب این پروژه تمامی واحدهای فرآیندی این مجتمع پتروشیمی مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم در تشریح مهم‌ترین اهداف انجام تعمیرات اساسی این مجتمع پتروشیمی، تصریح کرد: رفع گلوگاه‌های تولید، دستیابی به تولید پایدار، کاهش ریسک عملیاتی در دوره بهره برداری واحدها، افزایش ظرفیت تولید، کاهش تولید آلایندگی و مدیریت مصرف سوخت و انرژی از مهم‌ترین اهداف انجام این دوره تعمیراتی است.
این عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی جم با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی محقق شده در قالب اجرای این پروژه عظیم تعمیراتی که از آذرماه امسال انجام شد، افزایش ظرفیت خوراک +C3 بود، اظهار داشت: با اجرای این پروژه ظرفیت دریافت خوراک +C3 به حدود دو برابر افزایش یافت و در نهایت زمینه افزایش تولید محصول بوتادین و پروپیلن پتروشیمی جم را فراهم کرده است.
وی با اعلام اینکه افزایش دریافت خوراک +C3 و تولید محصولات پتروشیمیایی دست‌کم سودآوری 15 میلیون دلاری سالانه را برای پتروشیمی جم به ارمغان خواهد آورد، افزود: یکی دیگر از دستاوردهای اجرای این طرح رفع گلوگاه‌های تولیدی واحد الفین بود به‌طوری‌که هم‌اکنون امکان تولید با ظرفیت بیش از 100 درصدی تولید اتیلن در واحد الفین به‌عنوان خوراک مادر واحدهای پلیمری را فراهم کرده است.
میرافضلی با اشاره به اجرای طرح رفع گلوگاه‌های تولید واحد بوتادین و افزایش تولید این محصول پتروشیمی به حدود 100 تا 110 هزار تن در سال، یادآور شد: باقیمت‌های فعلی بوتادین در بازار هم اجرای این طرح سودآوری سالانه 50 تا 60 میلیون دلاری را به همراه خواهد داشت.
وی بابیان اینکه در این دوره تعمیراتی که شامل حدود 7000 هزار زیر پروژه بود و توسط حدود 2500 نفر در یک دوره زمانی یکه ماهه برای انجام کارهای تخصصی و نیمه تخصصی جذب و به‌کارگیری شد و با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام‌شده تمامی تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات برای انجام این دوره تعمیراتی پیش‌ازاین تأمین‌شده بود، گفت: در این دوره تعمیراتی تمامی واحدهای فرآیندی شامل الفین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین، بوتادین، مشعل‌ها و مخازن و ... مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت و برای نخستین بار در این دوره تعمیراتی تمامی تجهیزات، توربین و کمپرسورهای واحدهای عملیاتی که پیش‌تر مورد تعمیر قرار نگرفتند هم مورد تعمیر و بررسی فنی قرارگرفته است.
مدیرعامل پتروشیمی جم همچنین با اشاره به افزایش استفاده از توان و ظرفیت سازندگان و صنعتگران ایرانی در انجام این پروژه تعمیراتی، بیان کرد: در راستای حمایت از کالای ایرانی موفق شده در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰۰ قطعه صنعتی موردنیاز را در شرکت طراحی و بومی‌سازی کند که بخش عمده‌ای از این قطعات در این تعمیرات اساسی مورد استفاده قرار گرفت.
به گفته وی تعمیرات اساسی پتروشیمی جم در قیاس با دیگر اورهال‌های رایج یک "اورهال-پروژه" است که همزمان با این اورهال ۲36 پروژه بهبود فرایندی باهدف افزایش راندمان تولید و رفع موانع و مشکلات، عملی شد.
میرافضلی در پایان با اشاره به‌ضرورت پیاده‌سازی دقیق ضوابط ایمنی و HSE، خاطرنشان کرد عملیات تعمیرات اساسی مطابق برنامه زمان‌بندی و بدون هیچگونه حادثه انسانی انجام و از هفته گذشته به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون واحدهای تولیدی این مجتمع به‌صورت عادی و با ظرفیت بالا در حال تولید می‌باشند.
در بزرگ‌ترین اورهال تاریخ پتروشیمی جم تمامی واحدهای فرآیندی شامل الفین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین، بوتادین، مشعل‌ها و مخازن و ... مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند و همچنین عملیات اورهال یکی از بزرگ‌ترین کمپرسورهای جهان که قلب واحد الفین است ازجمله اقدامات بزرگ و متهورانه بود که با دستان توانمند متخصصان این مجتمع انجام شد.
در اورهال پتروشیمی جم پروژه‌های عظیمی همچون تعویض شریان‌های یوتیلیتی مجتمع اصلی و پایین‌دستی‌ها، عملیات بهبود راندمان کوره‌ها برای اولین بار در کشور و پروژه محیط زیستی تعویض تیپ فلر که آلایندگی را به حداقل می‌رساند توسط متخصصین باتجربه این مجتمع پتروشیمی انجام شد.
۱۰ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۱۵
نیپنا |
تعداد بازدید : ۲۹۶