رونق بازار ترانزیت گاز ایران در خزر

رونق بازار ترانزیت گاز ایران در خزر
با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم گاز ایران، با راه‌اندازی نخستین خط دریایی، بازار سوآپ و ترانزیت گازمایع ایران در دریای خزر رونق گرفته به طوری‌که منجر به افزایش پهلوگیری نفتکش‌های کشورهای آسیای میانه در پایانه نکا شده است.


به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک دهه از آغاز طرح سوآپ فرآورده‌های مختلف نفتی ایران در دریای خزر به منظور انتقال و ترانزیت فرآورده نفتی کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز به بازارهای بین المللی می گذارد.

بر این اساس از ابتدای سالجاری تاکنون با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت و حتی تدوین پیش نویسی به منظور تحریم گاز ایران  توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، بازار سوآپ و ترانزیت گازمایع کشور در بازار آسیای میانه و مرکزی با رونق قابل توجه‌ای همراه شده است.

یکی از مهمترین دلایل رونق بازار ترانزیت گاز مایع ایران در دریای خزر، ایجاد نخستین مسیر دریایی سوآپ گاز مایع کشور است به طوری‌که راه‌اندازی این مسیر منجر به افزایش حجم ترانزیت گاز مایع از مسیر دریایی و کاهش تردد نفتکش‌های جاده پیما در مبادی مرزی شده است.
 
تا پیش از پهلوگیری کشتی‌های گازبر حامل گاز مایع، اکثر محموله‌های سوآپ و ترانزیت فرآورده‌های نفتی و به ویژه گازمایع از مسیر جاده‌ای و توسط نفتکش‌های جاده پیما انجام می شد اما راه‌اندازی مسیر دریایی علاوه بر افزایش حجم ترانزیت منجر به تسهیل و تسریع انجام این تجارت سودآور و کاهش هزینه تمام شده جابه جایی محصولات نفتی شده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون 6 فروند کشتی گازبر کشورهای منطقه آسیای میانه در پایانه نفتی نکا پهلوگیری و محموله گاز مایع خود را تخلیه کرده است.

از سوی دیگر کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای، تقلیل اثرات سوء زیست محیطی و استهلاک جاده‌ها و کاهش مصرف سوخت از مهمترین مزیت‌های اقتصادی راه اندازی این کریدور دریایی است.
 
به عبارت دیگر، با راه‌اندازی این مسیر دریایی، به‌جای استفاده از 60 تا 70 تریلی گازکش جاده پیمای 15 تا 18 هزار تنی، گاز مایع به‌طور یک‌جا توسط یک فروند کشتی نفتکش تحویل تاسیسات تخلیه و بارگیری ایران در پایانه‌های حاشیه جنوبی دریای خزر می شود.
 
در سال‌های گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به منظور کاهش هزینه‌های انتقال نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه‌‌ها، تامین سوخت مایع چهار نیروگاه بیستون کرمانشاه، مفتح همدان، سهند آذربایجان شرقی و نکا را از محل سوآپ سوخت تامین کرده است.

۲۳ مهر ۱۳۹۱ ۰۷:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۱۴۸