دلایل فروش سهام پالایشگاه تهران با قیمت 7500 تومانی چه بود؟

دلایل فروش سهام پالایشگاه تهران با قیمت 7500 تومانی چه بود؟
معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی با اعلام دلایل گران بودن هر سهم پالایشگاه تهران و کشف قیمت 7500 تومانی، گذشته و آینده این شرکت تازه‌ وارد فرابورسی را تحلیل کرد.
 

 

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در رابطه با کشف قیمت 7 هزار و 500 تومانی هر سهم پالایشگاه تهران که چهارشنبه گذشته در بازار دوم فرابورس انجام و طی آن این سهم عنوان گرانترین سهم بازار سهام ایران و همه عرضه‌های اولیه را به خود اختصاص داد، توضیحاتی در رابطه با گذشته و آینده این شرکت مشمول اصل 44 ارایه و دلایل گران بودن این سهم را تحلیل کرد.

*چرا پالایشگاه تهران فرابورسی شد؟

وی اظهار داشت: با توجه به سرمایه 6.1 میلیارد تومانی پالایشگاه تهران و همچنین شرط حداقل 10 و 20 میلیارد تومانی شرکت ها در بازار اول و دوم بورس، شرایط پذیرش آن در بورس اوراق بهادار وجود نداشت. همچنین امکان افزایش سرمایه فراهم نبود. به همین دلیل پالایشگاه تهران در نهایت به فرابورس رفت.

وی افزود: عدم امکان افزایش سرمایه پالایشگاه تهران ناشی از قانون اصل 44 بود که طبق آن اعمال افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری دولت در همه شرکت‌های مشمول واگذاری به هر شکلی ممنوع بود. در این میان ما راه های مختلفی حتی  فروش سهام حق تقدم  را رفتیم اما با قوانین موجود مغایر داشت. از طرفی دیگر به دلیل وجود مباحثی در رابطه با زمین‌های پالایشگاه تهران که به نام شرکت ملی و پالایش پخش بود امکان افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی هم وجود نداشت.

معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد:‌ با این اوصاف یک راه واگذاری پالایشگاه تهران فروش مزایده‌ای آن بود اما از آنجایی که این شرکت در گروه صدر شرکت‌های اصل 44 قرار داشت باید حتماً از طریق بازار سهام واگذار می‌شد. به همین دلیل در نهایت مقرر شد پالایشگاه تهران با همان سرمایه اسمی بیش از 6.1 میلیارد تومانی در بازار دوم فرابوس پذیرش و حضور داشته باشد.

غلامی در رابطه با عرضه فقط 5 درصد عرضه سهام این شرکت (شامل 3 میلیون و 61 هزار سهم ) توضیح داد: با توجه به تخصیص 40 درصد از سهام پالایشگاه های آبادان و اراک به حساب دولت در وهله اول ، مقرر شد در برابر دولتی ماندن این دو پالایشگاه ،10 درصد از سهام پالایشگاه تهران و 10 درصد از سهام پالایشگاه اصفهان واگذار شود.

*دلایل کشف قیمت 7500 تومانی هر سهم

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به دلایل گران بودن سهام پالایشگاه تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه اندک پالایشگاه تهران و عدم امکان اعمال افزایش سرمایه از یک سو و همچنین پیش‌بینی سود بیش از هزار تومانی هر سهم آن، در نهایت فعالان بازار سهام با در نظر گرفتن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار و همچنین میانگین این نسبت در صنعت شیمیایی، حاضر به خرید هفت هزار و 500 تومانی هر سهم این شرکت شدند.

*مشکلات و ظرفیت های شرکت

معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی به برخی موانع موجود در این شرکت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این شرکت مالکیت 90 درصدی سهام عدالت و وجود موانعی در مشارکت شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در افزایش سرمایه به دلیل تخصیص سودهای دریافتی بابت اقساط  است. هرچند این شرکت های استانی در چند افزایش سرمایه شرکت قادر به مشارکت شده اند. 

غلامی ادامه داد: پالایشگاه تهران درحالی مواردی هم در بند 4 گزارش حسابرس و بازرس قانونی دارد که در مجموع از ظرفیت‌های مناسبی در زمینه مالی و عملیاتی برخوردار است به طوری که سود خالص آن 66 میلیارد تومان بوده و در 3 ماهه اول سال هزار تومان از سود هر سهم پوشش داده شده است. از نظر مشتریان هم وضعیت بسیار مناسبی دارد .

*دلیل عرضه سهام با دو کارگزار

وی در خاتمه در مورد وجود دو کارگزار در عرضه اولیه سهام پالایشگاه تهران گفت: همانطوری که در گزارش‌های شما (خبرگزاری فارس) آمده بود این تصمیم ناشی از زحمات زیادی بود که کارگزاری سهام پژویان بابت آماده‌سازی پالایشگاه اراک و تهیه گزارش‌های کامل و دو تا سه هزار صفحه‌ای بود که بعد از تخصیص این پالایشگاه به دولت، مسئولان چنین تصمیمی گرفتند.

۲۳ مهر ۱۳۹۱ ۰۷:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۲۹۰