ضرورت توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی در کشور

ضرورت توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی در کشور
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با اشاره به مصرف بالای محصولات پایین‌دست پتروشیمی در کشور اظهار کرد: ظرفیت توسعه و افزایش تولید در این حوزه در ایران بسیار بالاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، بهزاد محمدی روز سه‌شنبه (۱۱دی‌ماه) در جمع مدیران سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، این سازمان را بسیار نظام‌مند دانست و گفت: منطقه ماهشهر در فرآیند توسعه صنعت پتروشیمی زیرساخت‌های مطلوبی دارد.

وی با اشاره به روند خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها افزود: با تغییر ماموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کار توسعه‌ای و اجرایی به سمت مدیریتی و حاکمیتی، منطقه ویژه ماهشهر از این تغییرات خیلی تاثیر نگرفته و روی همان ریل پیشین خود فعال و در حال پشتیبانی، خدمت‌رسانی و زمینه‌سازی در حوزه فعالیت خود در منطقه است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این‌که ماهشهر از جمله مناطقی است که در بحث هاب‌های توسعه‌ای پتروشیمی مورد توجه ویژه است، ادامه داد: توجه به مسائل زیست‌محیطی در تخصیص زمین برای طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

محمدی به لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: باید بر طرح‌های پتروشیمی میان‌دست نیز تمرکز بیشتری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که سهم تولید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ۳۸ درصد از مجموع تولید در کشور است، تصریح کرد: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی کشور ۶۴ میلیون تن است. منطقه ماهشهر ۷۸ درصد از ظرفیت تولید نصب شده خود را محقق می‌کند و سعی می‌شود با همکاری منطقه و نقش حاکمیتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این رقم به ۱۰۰ درصد ظرفیت نزدیک شود.

محمدی با اشاره به این‌که تنوع محصولات پتروشیمی در ماهشهر قابل توجه است، گفت: باید زنجیره تولید محصولات را از سمت متانول به سمت الفین‌ها سوق دهیم تا ارزش افزوده و تنوع بیشتر محصولات را ایجاد کند.

وی با اشاره به تاکید وزیر نفت بر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، افزود: ما نزدیک به ۶ میلیون تن محصول را در بخش پایین‌دست مصرف می‌کنیم، بنابراین زمینه بالایی برای توسعه و افزایش تولید در این حوزه وجود دارد.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفر یک روزه به ماهشهر از طرح‌های پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا، سلمان فارسی و مخازن بیدبلند خلیج فارس و مجتمع‌های کارون، تندگویان، بندرامام و بوعلی‌سینا و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز ماهشهر، شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، پارک ارم و کلینیک شهرک بعثت بازدید کرد و در جریان وضع آنها قرار گرفت.
۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۳۸
شانا |
تعداد بازدید : ۴۳۲