عرضه 6 میلیارد دلاری ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما

عرضه 6 میلیارد دلاری ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما
دبیر کل انجمن کافرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی ها به همه تعهدات خود برای عرضه ارز صادراتی عمل کرده اند، گفت: از ابتدای امسال تا 14دی ماه مبلغ 6 میلیارد و 650 میلیون دلار ارز توسط پتروشیمی ها در چرخه اقتصادی کشور عرضه شده که حدود 6 میلیارد دلار از آن به سامانه نیما اختصاص دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس احمد مهدوی ابهری امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح جزئیات عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در چرخه اقتصاد کشور، افزود: از مبلغ 6 میلیارد و 650 میلیون دلار عرضه شده، حدود 650 میلیارد دلار مربوط به پیش از راه اندازی سامانه نیما و 6 میلیارد دلار نیز پس از راه اندازی سامانه نیما بوده است.

دبیر کل انجمن کافرمایان صنعت پتروشیمی اظهار داشت: پیش بینی شده که پتروشیمی ها در سال 97 حدود 12 میلیارد دلار صادرات داشته باشند که تاکنون حدود 8.1 میلیارد دلار از آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: صنعت پتروشیمی از صادرات انجام شده، تاکنون 6 میلیارد و 650 میلیون دلار را در چرخه اقتصاد کشور تزریق کرده و حدود 1.5 میلیارد دلار نیز برای خرید و وارد کردن تجهیزات، کاتالیست ها و کالاهای مورد نیاز هزینه شده است.

مهدوی ادامه داد: تا پایان امسال، چهار میلیارد دلار دیگر صادرات پتروشیمی انجام خواهد شد که طبق تعهدات، ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد وارد می شود.

دبیر کل انجمن کافرمایان صنعت پتروشیمی یادآور شد: به دلیل آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران از آبان ماه، تلاش کردیم که در نیمه نخست امسال تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی راباسرعت بیشتری وارد کشور کنیم تا مشکلی در روند تولید رخ ندهد.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهارات خود، عمل کردن پتروشیمی ها به تعهدات در عرضه ارز صادراتی را تایید کرده است.

دبیر کل انجمن کافرمایان صنعت پتروشیمی اضافه کرد: وزیر نفت نیز بر روند صادرات پتروشیمی و عرضه ارز آنها در نیما نظارت دارد.

لزوم وارد کردن ارز توسط صادرکنندگان غیر پتروشیمی

دبیر کل انجمن کافرمایان صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی ها طبق برنامه، ارز حاصل از صادرات را وارد کشور می کنند، اما سوال این است که چرا بقیه صنایع و صادرکنندگان غیرپتروشیمی به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده اند.

مهدوی اضافه کرد: صادرکنندگان غیر پتروشیمی مانند صادرکنندگان مواد معدنی و فلزات و صادرکنندگان خرد همه ارز حاصل از صادرات را طبق برنامه های اعلام شده وارد سامانه نیما نکرده اند.

به گزارش ایرنا، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی با راه اندازی طرح های جدید اکنون به 64 میلیون تن در سال رسیده است.

مجموع ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی در کشور در سال گذشته 17 میلیارد و یکصد میلیون دلار بوده که حدود 12 میلیارد دلار مربوط به صادرات بوده است؛ ارزش محصولات پتروشیمی عرضه شده در بازارهای داخلی نیز پنج میلیارد دلار است.
۱۵ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۱۱
نیپنا |
تعداد بازدید : ۴۷۱