روابط ایران و عراق در بخش انرژی گسترش می‌یابد

وزیران نفت ایران و عراق روز پنجشنبه (۲۰ دی‌ماه) در پایان مذاکرات خود در بغداد، بر گسترش روابط دوجانبه در حوزه انرژی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز (پنجشنبه، 20 دی‌ماه) در راس هیئتی برای یک سفر رسمی وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال ثامر الغضبان، همتای عراقی خود قرار گرفت. وزیران نفت دو کشور، در پایان مذاکرات هیئت‌های دو کشور، در یک کنفرانس خبری کوتاه، بر گسترش روابط از جمله در حوزه انرژی تاکید کردند.

وزیر نفت در این کنفرانس خبری بر نامشروع بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد و در پاسخ به پرسشی درباره افزایش صادرات گاز به عراق گفت: ایران به‌دلیل داشتن منابع کافی، مشکلی برای افزایش صادرات گاز به عراق ندارد.

وی به دیدار خود با عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر عراق و لوی الخطیب، وزیر برق عراق، نیز اشاره کرد و با بیان این که در این دیدارها درباره مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر شد، تصریح کرد: ایران و عراق دارای مشترکات فراوان تاریخی و فرهنگی هستند و در حوزه روابط دوجانبه و در سطح سازمان‌های بین‌المللی همکاری خوبی با هم دارند.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها در زمینه نفت بین دو کشور افزایش یابد.

ضرورت تقویت روابط تهران - بغداد

وزیر نفت عراق نیز در این نشست خبری اظهار کرد: این مذاکرات در ادامه دیدار یک‌ ماه گذشته در حاشیه نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و با هدف بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور انجام شد.

وی، روابط دو کشور دوست و برادر ایران و عراق را خوب و گسترده در حوزه اقتصاد و بازرگانی دانست و افزود: دو طرف بنا دارند آن را در حوزه انرژی نیز گسترش دهند.

الغضبان با بیان اینکه افق‌های روشنی درباره همکاری دوجانبه وجود دارد و در مذاکرات امروز درباره این افق‌ها صحبت شد،‌ افزود: بنا داریم توافق‌های انجام شده در گذشته را مبنای کار قرار دهیم و درصورت امکان به آن بیفزاییم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برداشت از میدان‌های مشترک نفتی تاکید کرد: بین دو کشور همکاری پیرامون بررسی مطالعاتی بر روی تعدادی از میدان‌های مشترک وجود دارد، اما دو طرف هنوز به توافق مشخصی درباره برداشت از این میدان‌ها نرسیده‌اند.

الغضبان با اشاره به گستردگی و لزوم تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور، تاکید کرد: برای گسترش همکاری‌ها باید پیگیر اجرای توافق‌های پیشین باشیم و بغداد بر این موضوع تاکید دارد.

وی عنوان کرد: در چارچوب برنامه دولت جدید، عراق بنا دارد همکاری‌های خارجی خود را در زمینه نفت و گاز و برق گسترش و ارتقا دهد.

ایران در شرایط تحریم درباره مقاصد صادراتی نفت خود بحثی ندارد

وزیر نفت ایران گفت: ایران درباره حجم یا مقاصد صادراتی نفت خام خود تا زمانی که تحت تحریم‌های آمریکا باشد، با کسی بحث نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، بیژن زنگنه روز پنجشنبه (20 دی‌ماه) در یک نشست مشترک خبری با ثامر الغضبان، همتای عراقی خود تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاملا غیرقانونی است و تهران از آنها تبعیت نخواهد کرد.

الغضبان، وزیر نفت عراق نیز در این نشست با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی متوقف شده است و انتظار می‌رود که قیمت‌ها به‌تدریج افزایش یابد،‌ تصریح کرد: هرگونه تصمیم درباره کاهش عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آینده به تحولات قیمت نفت در بازار بستگی خواهد داشت.

اعضای اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پنجمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در وین توافق کردند تولید خود را با وجود فشارهای آمریکا بیش از سطوح مورد انتظار کاهش دهند.

۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۵۷
شانا |
تعداد بازدید : ۴۲۶