لزوم ارتباط موثر بین حوزه‌های پژوهش و فناوری مرتبط با صنعت نفت

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بر لزوم ارتباط موثر بخش عملیات و حوزه پژوهش و فناوری در صنعت متقاضی فناوری تاکید کرد و گفت: نیازهای‌مان را باید شناسایی کنیم و بدانیم کدام یک از این نیازها با حوزه پژوهش و فناوری پاسخ داده می‎شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، احمد خان‎بیگی در شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی در نشست تخصصی «نقش ذی‌نفعان در ایجاد و تجاری‎سازی فناوری‎های مرتبط با صنعت نفت» با اشاره به نقش عرضه‎کنندگان و تقاضاکنندگان به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی حوزه پژوهش و فناوری، تبیین نقش هر یک از این دو گروه و اجرای پروژه‌های پژوهش با در نظر داشتن هر یک از این کارکردها را ضروری دانست.

وی ضمن اشاره به نقش بخش صنعت به‌عنوان تقاضاکننده فناوری، بر لزوم برقراری ارتباط میان راهبردهای حوزه صنعت و حوزه پژوهش و فناوری به‌عنوان حلقه نخست در استخراج حوزه‌های اولویت‌دار بخش فناوری تاکید کرد.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت تعریف عنوان پروژه‌های دقیق و مرتبط با حوزه‌های فناوری را گام مهم دیگری در اثربخش کردن این حوزه دانست.

خان‎بیگی ضمن اشاره به استخراج پورتفولیوی فناوری‌های حوزه صنعت نفت در سال‌های گذشته، برنامه‌ریزی برای روزآمد کردن آن مطابق معیارهای نظام جدید پژوهش و فناوری وزارت نفت را از برنامه‌های مهم معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت دانست.

بخش دیگری از وظایف حوزه صنعت، تجمیع تقاضاهای حوزه فناوری از بخش عملیات است که خان‌بیگی این اقدام را ضرورتی برای تضمین به‌کارگیری پروژه‌های پژوهش و فناوری در واحدهای عملیاتی عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم تامین منابع مالی مناسب پروژه‌های پژوهش و فناوری، مدیریت یکپارچه سبد طرح‌ها و پروژه‌ها را ابزاری مناسب برای مدیریت مالی طرح‌های این حوزه دانست.

مدیرکل امور پژوهش در ادامه به گروه دوم ذی‌نفعان اصلی حوزه پژوهش و فناوری که همان عرضه‌کنندگان فناوری هستند اشاره کرد و تبیین دقیق نقش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را از ملزومات اجرایی اثربخش پروژه‌های فناوری دانست.

به گفته خان‎بیگی، دانشگاه‎ها و مراکز علمی به‌عنوان تولیدکنندگان دانش مطرح هستند که آزمایش نمونه اولیه فناوری در این حوزه انجام می‎شود و در مرحله بعد از طریق نهادهای توسعه‎دهنده، فناوری‎ها شکل توسعه‎ای به خود می‌گیرند و سرانجام فناوری‎های توسعه‌ می‌یابند و از سوی شرکت‎های صنعتی تجاری‎سازی می‎شوند.

وی در پایان، اجرای پروژه‌های پژوهش و فناوری را به مسابقه دو امدادی تشبیه کرد و بر لزوم هماهنگ‌سازی ارتباط موثر عرضه‌کنندگان در فرایند ایده تا تجاری‌سازی (شبکه‌سازی) و ایجاد شبکه بین عرضه‌کنندگان فناوری تأکید کرد.

شایان ذکر است که شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی در تاریخ شنبه (۲۹ دی‎ماه) آغاز به کار کرد و امروز دوشنبه (یکم، بهمن‎ماه) به کار خود پایان می‌دهد.
۱ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۵۱
شانا |
تعداد بازدید : ۲۷۱