بدبینی وزیر جدید به برنامه نفتی ۵۰۰ میلیارد دلاری کویت

وزیر نفت کویت در خصوص ضرورت و توانایی شرکت نفتی دولتی برای صرف ۵۰۰ میلیارد دلار روی یک برنامه توسعه تا سال ۲۰۴۰، بدبین است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، خالد الفاضل اظهار کرده که وی با چنین برنامه‌ای مخالف نیست اما بر این باور است که ۴۹۵ میلیارد دلار (۱۵۰ میلیارد دینار) پیش‌بینی شده برای تامین این توسعه، خوشبینانه است.

سیمون فلاورز، تحلیلگر ارشد شرکت "وود مک‌کنزی" اخیرا در مقاله‌ای در فوربس نوشت: کویت به همراه امارات متحده عربی و عربستان سعودی در نیمی از تولید اوپک سهیم هستند و هزینه صنعت نفت در این سه کشور در چند سال گذشته با وجود رکود، ثابت بوده است.

در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ مجموع سرمایه‌گذاری بالادستی کویت، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به میزان ۱۹ درصد کاهش یافت و از ۸۳ میلیارد دلار به ۶۷ میلیارد دلار رسید در حالیکه سرمایه‌گذاری جهانی در همین مدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشت.

ظرفیت تولید کویت از میادین نفتی در اختیارش در حال حاضر ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز است اما قصد دارد تولیدش را تا سال ۲۰۴۰ به ۴ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۴۰ به ۴.۷۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

با این حال تولید این کشور فاصله قابل توجهی با این ظرفیت دارد. کویت در دسامبر ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاتر از ۲.۷۷ میلیون بشکه در روز در نوامبر است. با وجود رشد تولید ماهانه، وزیر نفت کویت که اخیرا به این سمت منصوب شده است گفت: کویت متعهد شده است تولیدش را کاهش دهد و باید سه درصد از تولید روزانه‌اش را از زنجیره تامین کم کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، الفاضل در نخستین اظهارات عمومی خود پس از ورود به هیات دولت کویت گفت: انتظار دارد بازار نفت بزودی تثبیت شود و تقاضا برای این کالا با وجود نگرانی رو به رشد در مورد اقتصاد جهانی، مطلوب است.
۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
ایسنا |
تعداد بازدید : ۲۳۸