برنامه‌ریزی برای کاهش ۷۰ درصدی سوختن گازهای مشعل در فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی

پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی از نظر بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرایط مطلوبی قرار دارد و اکنون کاهش ۷۰ درصدی گازهای ارسالی به مشعل فازهای ۹ و ۱۰ در حال بررسی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی گاز ایران، ایرج خرمدل، مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی گفت: امسال اقدام‌های مناسبی به‌منظور بهبود فرآیندهای پالایشگاه انجام شده است و اکنون در حال مطالعه و امکان‌سنجی طرحی برای کاهش ۷۰ درصدی ارسال گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت هستیم که در مرحله مطالعه از سوی مشاور است و امیدواریم تا پایان سال تکلیف آن مشخص شود.

پساب پالایشگاه پنجم صفر می‌شود

وی درباره پروژه‌ کاهش میزان پساب فازهای ۹ و ۱۰ اظهار کرد: اکنون واحد مهندسی روی یک پروژه درباره آب برگشتی به دریا کار می‌کند که نتیجه آزمایش‌های آن نیز مناسب و در حال بررسی مهندسی ارزش است. با این کار، افزون بر کاهش میزان آب ورودی به دریا، بخشی از آب مورد نیاز پالایشگاه نیز از همین مسیر تامین می‌شود و در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز شرایط بهتری خواهیم داشت.

خرمدل تصریح کرد: در صورت نهایی شدن این پروژه، نگرانی‌ها درباره کمبود آب در فازهای ۹ و ۱۰ کمتر می‌شود و مصرف مواد شیمیایی نیز به همین نسبت کاهش می‌یابد.

برای اجرای این طرح، خرید یک پکیج در دستور کار قرار دارد که با نصب آن، ۵ مترمکعب دیگر از پساب پالایشگاه به‌منظور آبیاری فضای سبز مصرف خواهد شد و در واقع خروجی آب از پالایشگاه به دریا صفر می‌شود.

کاهش میزان اسید گاز فازهای ۹ و ۱۰

مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با اشاره به اجرای پروژه‌ای برای بهبود شرایط فازهای ۹ و ۱۰، اظهار کرد: با هماهنگی صورت گرفته با مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، پیشنهاد شده که گاز اسیدی پالایشگاه پنجم به پالایشگاه هشتم منتقل و با توجه به امکانات موجود در این پالایشگاه، مقدار So۲ خروجی پالایشگاه پنجم به طور تقریبی صفر شود.

به گفته وی، مراحل مطالعاتی این پروژه ازسوی مشاور شرکت نفت و گاز پارس سپری می‌شود و پس از اجرای آن، آلودگی دانه‌بندی نیز در این پروژه صفر خواهد شد و بخش زیادی از هزینه‌های جاری تعمیراتی واحد گوگردسازی از بین می‌رود.

خرمدل، تعمیر و نوسازی تانکر بوتان را از دیگر پروژه‌های فازهای ۹ و ۱۰ عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این مخزن در اواسط سال آینده، ۵۵ هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی پالایشگاه افزوده می‌شود.
۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۲۳
شانا |
تعداد بازدید : ۲۶۲