خصوصی شدن پتروشیمی ها صنایع تکمیلی را ارتقا می دهد

خصوصی شدن پتروشیمی ها صنایع تکمیلی را ارتقا می دهد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی یک فرصت برای صنایع تکمیلی است.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: پیشگامی صنعت پتروشیمی در اجرایی شدن اصل 44 و واگذاری مجتمع ها و شرکت های پتروشیمی به بخش خصوصی، به ارتقای کیفی و کمی محصولات انجامیده است که در دراز مدت، منافع ملی را تضمین می کند.

مهندس عبدالحسین بیات در باره برخی چالش ها میان مصرف کنندگان صنایع میان دستی در تامین مواد اولیه گفت: نمی توانیم الزام های خصوصی شدن را نادیده بگیریم و دولت نیز تصمیمی  برای از دست دادن بازارهای صادراتی محصولات استراتژیک این صنعت را ندارد ، اما با سیاست گذاری های انجام شده، تامین بازار داخل در اولویت برنامه ریزی ها قرار دارد که در قالب مطالعه همه جانبه امکان پذیر است.

وی افزود: هنگام اعطای مجوز سرمایه گذاری در صنعت، اولویت تامین نیاز داخل به همه سرمایه گذاران اعلام می شود و در قراردادهای واگذاری شرکت ها،  سازمان خصوصی سازی نیز این موضوع را قید کرده است .

بیات ادامه داد: به نظر ما سیاست های تشویقی کارسازتر است و باید مشوق هایی برای تولید کنندگان محصولات پلیمری و شیمیایی نظیر تخفیف های مالیاتی یا تعرفه های صادراتی، همچنین تامین نیاز صنایع تکمیلی و عرضه در بورس ایجاد کرد.

بر پایه اعلام ستاد خبری ایران پلاست، معاون وزیر نفت درباره سیاست های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در توسعه صنایع تکمیلی گفت: 73 طرح توسعه در برنامه پنجم پیش بینی شده است که مسئله تامین خوراک مورد نیاز صنعت را سازماندهی می کند  و در تدوین برنامه ششم نیز که در حال تدوین است، به این مسئله توجه ویژه شده است.

وی اظهار کرد:  با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور، طرحی در دست اجراست که با مطالعه واحدهای تولیدی، نقشه توسعه صنایع تکمیلی در استان های مختلف ترسیم می شود و با سازوکارهایی، فرصت های سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی معرفی و از سرمایه گذاران حمایت می شود تا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت، به جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات نهایی کمک شود.

بیات افزود: اجرای طرح هایی مانند توسعه خوشه ارزش متانول در ماهشهر و پارک پلی استایرن در عسلویه نیز درهمین چارچوب پیش بینی شده است و به دلیل اهمیت این موضوع ، در کارگروه نفت،  9 تخصیص میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و معادل ریالی آن در خوزستان و بوشهر برای توسعه این صنعت مصوب شده است.

بیات همچنین تشکیل شورای سیاست گذاری در نمایشگاه ایران پلاست را از نقاط قوت این دوره در جهت شناسایی و بروز توانمندی های فعالان این بخش خواند و اظهار امیدواری کرد که اثرهای آن پس از برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، برای مشارکت کنندگان ملموس تر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، برگزاری نمایشگاه ایران پلاست را فرصتی برای توسعه زیرساخت های توسعه دانش فنی، شناخت دقیق تر از بازارهای هدف داخل و صادراتی، هدایت تقاضاهای مشتریان و کمک به توزیع اطلاعات جهانی این صنعت دانست.

وی افزود : جایگزینی سیاست فروش محصولات نهایی با مواد خام و نیمه نهایی، ابزارها و الزام هایی دارد که نمایشگاه های تخصصی یکی از آنهاست و در شرایط کنونی، باید برای استفاده بیشینه از این فرصت تلاش کرد.
 

۲۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۱۳۵