آنالیز بازار کشتیرانی

آنالیز بازار کشتیرانی
هفته منتهی به 12 اکتبر 2012 (21/07/1391)

   
الف: فله‌بر Dry Bulk
هندی ماکس (Handymax):

علی رغم افزایش اندک محمولات زغال سنگ در مسیر بنادر اندونزی به چین، نرخ‌های مربوط به کشتی‌های هندی ماکس از تغییر محسوسی برخوردار نگردید. پیش بینی‌های انجام گرفته برای هفته‌های آتی، استمرار روند فعلی بازار و تغییرات بسیار اندک در سطوح نرخ‌ها را ، عنوان می‌نماید.به تبع این تحولات متوسط درآمد روزانه (‌اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو، با 6/2% کاهش به 7،125 دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا 3،000 دلار و در مسیر برعکس 14،500 دلار بوده است.

پاناماکس (Panamax):

سطح اعتماد بازار در هفته گذشته از بهبود برخوردار گردید و این مهم منجر به افزایش متوسط درآمد سفری کشتی‌ها به میزان 38% نسبت به هفته قبل گردید. در حوزه آتلانتیک و در روزهای پایان هفته، حجم فعالیت‌ها مجدداً روند کاهشی به خود گرفت. و علی‌رغم افزایش‌های اخیر در نرخ‌ها، بازار کشتی‌های پاناماکس، هنوز ضعیف، ارزیابی می‌گردد.
به تبع این تحولات، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter ) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با 8/37% درصد افزایش به 6،375 دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا به منفی 2،500 دلار و مسیر برعکس 15،500دلار بوده است.

کیپ سایز(Capesize) :

روند افزایش‌های پی‌درپی اخیر در سطوح نرخ‌های مربوط به کشتی‌های کیپ سایز بالاخره در هفته گذشته، متوقف شد. در حال حاضر متوسط درآمد روزانه کشتی‌های کیپ سایز، دو برابر متوسط آن از ابتدای سال میلادی جاری می‌باشد. این در حالی است که شرایط تجارت جهانی مواد خام، موضوع تولید فولاد در کشور چین و هم چنین مازاد ظرفیت حمل در بازار، از جمله عوامل بازدارنده برای هر گونه افزایش ملموس در این بخش می‌باشند.
به تبع این تحولات، در مجموع درآمد متوسط روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز 5/4% درصد کاهش به 10،500 دلار رسید.







ب: کانتینر (Container)‌ :

شرکت‌های حمل کانتینری COSCO و China Shipping، موافقت نموده‌اند که در مسیر بنادر شمال و شمال شرقی چین به بنادر جنوب چین، سه خط کانتنیری مشترک راه اندازی ‌نمایند. این سرویس‌های ارتقاء یافته، جهت افزایش ظرفیت حمل در این مسیر‌ها و کاهش زمان ترانزیت محمولات کانتینری، طراحی و عملیاتی خواهند شد. این اولین باری می‌باشد که این دو شرکت دولتی چین،‌ اقدام به همکاری‌های مشترک در مسیرهای داخلی چین می‌نمایند. براساس آخرین برآوردها، دو شرکت مذکور، سهم بازاری معادل70% در مسیرهای داخلی چین دارند.درهفته منتهی به 12 اکتبر 2012، درآمد متوسط کشتی‌های ، و Teu به ترتیب 5،400، 6،400، 7،250 دلار بوده که از اندکی کاهش برخوردار می‌باشد.






ج: تانکر Suezmax :

نرخ‌های مربوط به تانکر‌های سوئز ماکس در مسیرهای حوزه مدیترانه، ازتغییر چندانی برخوردار نبود و کاهش معطلی‌ها در بندر تری یستای ایتالیا، از هر گونه روند افزایش نرخ در این منطقه پیشگیری بعمل آورد. در همین حال وجود کشتی‌های کافی در منطقه سواحل غرب آفریقا نیز، منجر به بروز تعادل بین عرضه و تقاضا در این منطقه گردید.به تبع این تحولات در انتهای هفته گذشته، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های Suezmax، با 3% کاهش به 6،872 دلار رسید.

۲۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۳۹۲