اظهار امیدوارى سازمان توسعه تجارت به پیشى گرفتن صادرات از واردات

اظهار امیدوارى سازمان توسعه تجارت به پیشى گرفتن صادرات از واردات
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به محدودتر شدن واردات کشور در ماه هاى گذشته، گفت: صادرات غیرنفتى کشور به مرز ۵۰ میلیارد دلار نزدیک مى شود و مى توان امیدوار بود که صادرات از واردات پیشى گیرد.
کیومرث فتح اله کرمانشاهى در گفتگو با مهر گفت: هدف دولت در تجارت خارجى کشور، برابرى صادرات غیرنفتى با واردات است، این در شرایطى است که شاکله اصلى اقتصاد کشور، نفتى است و از صادرات نفت، این سرمایه خدادادى به عنوان صادرات نعمت یاد مى شود، اما باید از آن براى سرمایه گذارى در طرح هاى زیربنایى و زیرساختى بهره گرفت.
صادرات و واردات، در مرز برابرى
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از طرف دیگر، صادرات غیرنفتى که به عنوان صادرات همت طلایه داران خط مقدم جبهه جنگ نرم، یعنى صادرکنندگان غیرنفتى شناخته مى شود، باید با مدیریت صحیح و اصولى، توسعه و گسترش یافته و جزء ارکان اصلى اقتصاد کشور محسوب شود. وى تصریح کرد: از جمله اهداف مهمى که طى سال هاى اخیر به دنبال تحقق آن هستیم، برابرى میزان صادرات غیرنفتى با واردات کشور است که هم اکنون مى توان گفت که فاصله مابین صادرات غیرنفتى و واردات محدودتر و به عدد یک نزدیک شده است؛ در این راستا لازم است با همت و تلاش مضاعف تمامى فعالان و دست اندرکاران اقتصادى، این برابرى سریعتر اتفاق افتد؛ چراکه اگر این برابرى شکل گیرد، ارز مورد نیاز واردات کشور از طریق صادرات غیرنفتى محیا و تامین خواهد شد.
سناریوى تحریم، در راستاى محدودیت تجارى است
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران درادامه حمایت از صادرات کالاهاى غیرنفتى را ضرورى دانست و خاطر نشان کرد: سناریوى تحریم هاى
بین المللى که درراستاى تشدید محدودیت درحوزه تجارت و همچنین هجوم علیه اجزاء اقتصادى کشور شکل گرفته است.
وى اظهار داشت: در سال جارى این تحریم ها به اوج خود رسیده است حکایت از آن دارد که اقتصاد نفتى همواره یک اقتصاد ضربه پذیر بوده و باید در جهت حمایت و توسعه صادرات غیرنفتى گام هاى موثرى برداشته شود. یعنى در اقتصاد مقاومتى، توسعه صادرات غیرنفتى در مقابل تحریم کارساز و موثر خواهد بود.
صادرات به ۵۰ میلیارد دلار نزدیک مى شود
کرمانشاهى گفت: آمارهاى ۶ماهه صادرات غیرنفتى نشان مى دهد که ازحجم ۴۷ میلیارد دلار تجارت خارجى در سال جارى، ۲۱ میلیارد دلار حجم صادرات کالاهاى غیرنفتى و ۲۶ میلیارد دلار حجم واردات کشور است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به جهت تحریم هاى اعمال شده، در بخش پتروشیمى در ۶ ماهه سال جارى ۲۷درصد رشد منفى، در بخش میعانات گازى ۱۸درصد رشد منفى و در بخش سایر کالاهاى غیرنفتى ۳۰ درصد رشد مثبت نشان مى دهد؛ این درحالى است که على رغم مشکلات محدودیت هاى تجارى، حجم تجارت خارجى درسال جارى قابل توجه بوده است.
شرکاى تجارى ایران کدامند؟
وى تصریح کرد: سهم کشورها و شرکاء تجارى اصلى از میزان صادرات کالاهاى غیرنفتى به ترتیب عراق ۱۸درصد، امارات ۱۶درصد،چین ۱۶درصد،افغانستان ۸درصد وهند ۵درصد بوده و همچنین سهم کشورهاى اصلى از میزان واردات ایران۲۰،درصد امارات۱۴،درصد چین۱۰،درصد ترکیه۹،درصدکره جنوبى و۵درصد سوئیس است. معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب که تولیدات کشور بایستى صادراتى و صادرات محور باشداز واردات به عنوان ابزارى درجهت حمایت و کمک به تولید کشور یاد کرد و افزود: مقوله واردات در کشور به گونه اى مدیریت شده که درصد بالایى از واردات به واردات کالاهاى سرمایه اى، مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکى تعلق گیرد و واردات کالاهاى مصرفى به حداقل ممکن خود برسد. وى ادامه داد: درسال حمایت ازتولید ملى باید نگاه تولیدکنندگان به بازارهاى صادراتى معطوف شود وحتما دومولفه کیفیت و قیمت مى بایست در دستور کار تولید رقابتى قرار گیرد. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از کلیه دست اندرکاران بخش اقتصادى کشور انتظار داریم تا از سند ملى صادرات که مقوله تقسیم کارملى نیز درآن منعقد شده است حمایت و پشتیبانى کرده و هرکجا که مشکل و یا چالشى بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد باید حل و فصل کرده تا صادرات روان تر ازگذشته به کارخود ادامه دهد. کرمانشاهى جلوگیرى از خام فروشى و صادرات با ارزش افزوده بالا، تامین نیاز صنایع پائین دستى صادراتى، صدور کالا و خدمات دانش بنیان، بسته بندى و برندسازى محصولات تولیدى را از جمله فاکتورهاى اساسى درامر تولید صادراتى دانست و خاطر نشان کرد:اگر کالایى که تولید مى شود متناسب با استانداردها و معیارهاى جهانى باشد نه تنها به بازارهاى هدف راه پیدا کرده بلکه مى تواند نیاز داخل را نیز برطرف سازد که دراین راستا توجه به دومقوله بسته بندى و برند سازى محصولات تولیدى بسیار حائز اهمیت است.
تولید، پشتوانه صادرات
معاون کل سازمان توسعه وتجارت ایران، از تولید به عنوان پشتوانه صادرات یاد کرد و افزود: از کلیه تولیدکنندگان انتظار داریم تا در وهله نخست به تولیدقوى و قابل عرضه دربازارهاى جهانى اندیشیده تا بتوانند سهم قابل توجهى ازبازارهاى صادراتى را به خود اختصاص دهند و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه ازخام فروشى فاصله گرفته و به صادرات با ارزش افزوده بالا رو بیاوریم که خوشبختانه امروزه صادرات هاى تک و دانش بنیان به کمک صادرات سنتى آمده و تولید وصادرات کالاها وخدمات، بافن آورى وتکنولوژى بالا مرتب سهم خود را در صادرات کشور افزایش مى دهد. به گفته کرمانشاهى، در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان سازمان متولى امر تجارت خارجى، بر خود لازم مى داند در جهت بسترسازى، فرهنگ سازى، ترویج، بسط و توسعه صادرات غیرنفتى کشور راهکارهاى مقتضى را بیش از گذشته اعمال کند تا فضاى کسب و کار بیش از گذشته براى توسعه صادرات غیرنفتى آماده و در آینده نزدیک شاهد پیشى گرفتن صادرات غیرنفتى از واردات کشور باشیم.
۲۸ مهر ۱۳۹۱ ۲۰:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۳۰۳