جمع‎آوری ۳۲ هزار بشکه نفت با کمک دستگاه MOT

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون از جمع‎آوری ۳۲ هزار بشکه نفت با کمک دستگاه‎های MOT در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: این موضوع مانع انتشار ۱۵ هزار تن گاز دی اکسیدکرین به محیط شده، ضمن اینکه صرفه جویی ۴ هزار و ۷۱ میلیارد ریالی به همراه داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن دهانزاده ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، با اشاره به رتبه نخست شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون در تولید نفت، گاز و مایعات گازی در سطح مناطق نفت‎خیز جنوب گفت: شرکت کارون در چرخه اقتصاد کشور و صنعت نفت ایران جایگاهی منحصر به فرد و راهبردی دارد. این شرکت مسئولیت تامین خوراک برخی پالایشگاه‌ها به‌ویژه پالایشگاه تهران، آبادان و پتروشیمی‌های مارون و بندر امام را به‌عهده دارد و روزانه مقادیر مشخصی نفت، به خط لوله صادراتی ارسال می‌کند و مقادیر مشخصی گاز به شرکت ملی گاز ایران تحویل می‎دهد.

وی افزود: مسئولیت اصلی ما تولید موثر، ایمن و مستمر براساس مصوبه‌های هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون افزود: شرکت نفت و گاز کارون ۴۲ واحد فرآورشی، ۶۵۰۰ کیلومتر انواع خطوط لوله و ۲۸۰ ایستگاه اصلی و فرعی برق را داراست و همچنین نقش محوری در ترانزیت نفت دیگر شرکت‎ها از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت بهره‎برداری نفت و گاز اروندان و شرکت‎های بهره‎برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به‌عهده دارد.

انجام مستمر تعمیرات اساسی تاسیسات کارون

دهانزاده صیانت از تاسیسات و تعمیرات اساسی را یکی از فعالیت‎های مهم و مستمر شرکت نفت و کارون دانست و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۱۲۰ مورد عملیات تعمیر از سوی دستگاه‎های لوله مغزی سیار روی چاه‎های توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی، ۵۲۴ مورد بازرسی در بخش بالادستی چاه و ۴۵۱۰۰ موضع ضخامت‎سنجی خطوط لوله انجام شده است.

وی افزود: با توجه به عبور خطوط لوله این شرکت از رودخانه‎ها و نهرها و مجاورت مناطق مسکونی، در مسیر ایمن‎سازی، این خطوط لوله به‌طور مستمر ضخامت‎سنجی و پشتیبانی می‎شود.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون اظهار کرد: کارخانه‎های تقویت فشار گاز آسماری شماره ۲، تقویت فشار گاز آسماری شماره ۵، کارخانه گاز و گاز مایع ۶۰۰، واحد فرآورش شماره ۲ و واحد مشترک گاز و گاز مایع ۷۰۰ در ۱۰ ماه نخست امسال تعمیر اساسی شده‎اند.

دهانزاده تصریح کرد: برای نخستین‎بار در سطح مناطق نفت‎خیز، انتقال اطلاعات به دفاتر مهندسین خوردگی از طریق سیستم‎های تلفن همراه میسر شد؛ زنده بودن سیستم‎های حفاظت کاتدی به تزریق جریان برق است و به‌وسیله تلفن همراه به‌طور مستمر اطلاعات حیاتی این سیستم‎ها به مهندسان منتقل می‎شود و کمتر به حضور فیزیکی آنان نیاز است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون اظهار کرد: چاه‎های ما در نیمه دوم عمر خود هستند و نفت این چاه‎ها نمکی شده است و برای فروش و استفاده نیاز به نمک‌زدایی دارد؛ پساب واحدهای نمک‌زدایی بسیار خورنده است و چون سرعت خرابی دستگاه‎های تزریق پساب ما بسیار زیاد بود از ساخت قطعه به سمت ساخت تجهیزات مقاوم در مقابل خوردگی رفتیم. با این نگاه جدید، تجهیزات ساخته شد و اخیرا در واحد اهواز ۱ نصب شده و در حال استفاده است.

بومی‎سازی بیش از ۲۰۰ قلم کالا در شرکت نفت و گاز کارون

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون گفت: ۲۱۳ قلم کالا در ۱۰ ماه نخست امسال با حمایت و پشتیبانی شرکت نفت و گاز کارون از سوی سازندگان داخلی ساخته شده و با موفقیت در حال استفاده است و خوشبختانه در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته در حوزه ساخت قطعه داخلی ۲۵ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: ایمن‎سازی کریدور خطوط انتقال نفت در محل عبور از رودخانه کارون را یکی از اقدام‎های مهم شرکت کارون در حوزه پدافند غیرعامل دانست و افزود: با نصب سینی‎هایی در زیر کریدور خطوط انتقال نفت در محل عبور از رودخانه کارون برای هدایت نفت ناشی از نشت احتمالی به حوضچه‎ها، از آلودگی رودخانه و محیط جلوگیری شد.

دهانزاده اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۳۲ هزار بشکه نفت از سوی دستگاه‎های MOT استحصال و سبب جلوگیری از انتشار ۱۵ هزار تن گاز co۲ به محیط زیست شده است. از ابتدای به کارگیری این تجهیز تاکنون با انجام ۱۲۶۳مورد عملیات، افزون بر استحصال حدود یک میلیون و ۳۸۵ هزار بشکه نفت خام به ارزش تقریبی ۴۰۷۱ میلیارد ریال، به منظور عمل به مسئولیت‎های اجتماعی و صیانت از محیط زیست، از انتشار گازهای آلاینده‌های به هوا پیشگیری شده است.

اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان به روش تزریق گاز

وی افزود: پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره‎برداری شماره ۳ اهواز به روش تزریق گاز برای نخستین ‎بار در سطح مناطق نفت‎خیز جنوب با استفاده از توان شرکت‎های بومی استان خوزستان در شهریور امسال با حضور استاندار خوزستان و با اعتبار پروژه حدود ۲۰ میلیارد ریال راه‎اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون افزود: این پروژه با پیشگیری از سوزانده شدن روزانه ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه به پاکیزگی هوای کلانشهر اهواز کمک می‎کند و ماهانه به میزان ۸۱۰ هزار دلار صرفه اقتصادی دارد. همه هزینه‎های پروژه تنها در مدت ۱۸ روز پس از راه‎اندازی مستهلک شد.

دهانزاده با اشاره به اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره‎برداری شماره ۲ اهواز اظهار کرد: این پروژه به روش تزریق هوا و برای نخستین‎بار در سطح مناطق نفت‎خیز جنوب در حال اجرا است و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار این پروژه حدود ۳۵ میلیارد ریال برآورد شده است و با پیشگیری از سوزانده شدن روزانه ۱۲ میلیون فوت مکعب گاز همراه به پاکیزگی هوای کلانشهر اهواز کمک شایانی خواهد کرد و ماهانه به میزان ۹۷۰ هزار دلار صرفه اقتصادی خواهد داشت.

برگزاری ۶۳۰ دوره آموزشی در شرکت نفت و گاز کارون

وی با اشاره به برخورداری شرکت نفت و گاز کارون از نیروهای کارشناسی و مهارتی گفت: حدود ۶۳۰ دوره آموزشی در این شرکت برگزار شده و سرانه آموزشی این شرکت حدود ۳۴ نفر ساعت است.

دهانزاده با اشاره به بخشودگی مالیاتی برای کارکنانی که در واحدهای مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به کار هستند، معافیت مالیاتی ایثارگران قرارداد مدت موقت و ارکان ثالث و کمک‎های بلاعوض (مددکاری) به نیروهای ارکان ثالث را از دیگر اقدام‎های انجام شده در حوزه منابع انسانی در شرکت نفت و گاز کارون دانست.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون گفت: نقش حماسی و جانفشانی کارکنان صنعت نفت جنوب در تحقق اهداف و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی غیرقابل انکار است. حضور قاطع کارکنان مناطق نفت‎خیز جنوب در اعتصابات صنعت نفت و بستن شیرهای نفت به فرمان حضرت امام (ره) حرکتی تاریخی بود که ضربه‎ای مهلک به پیکر رژیم ستمشاهی وارد کرد و تحقق پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید. مهندسان خارجی که با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی از ایران خارج شدند هیچ گاه فکر نمی کردند که مهندسان ایرانی بتوانند همه امور را به دست بگیرند و صنعت نفت ایران روی پای خود بایستد.

دهانزاده اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران شایسته است در آینده از حوزه مخزن‎داری عبور کند و به صدور و انتقال دانش فنی در سطح بین‎الملل بیندیشد. نگاه جهانی و عملکرد خوب داخلی در کنار یکدیگر به پیشرفت و ارتقای ما کمک خواهد کرد.
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۲۸
شانا |
تعداد بازدید : ۵۰۱