نخستین «آند پرسیلیسیم» در صنعت گاز ایران ساخته شد

شرکت انتقال گاز ایران همزمان با چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در قالب پروژه‌ای پژوهشی نخستین «آند پرسیلیسیم» کشور را ساخته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، گفت: این شرکت با همکاری دانشگاه تهران، در قالب طرحی با عنوان «بهبود فناوری تولید آندهای جریان تزریقی به‌منظور بهبود مقاومت نسبت به خوردگی، خواص مکانیکی، گسیختگی‌های اتصال و چگالی جریان» برای نخستین بار در کشور «آند پرسیلیسیم» را ساخته است.

وی با بیان اینکه سالانه حجم عظیمی از آندهای چدن پرسیلیسیم برای حفاظت کاتدیک خط لوله در دنیا مصرف می­‌شود، افزود: در ایران نیز به‌واسطه احداث و بهره‌برداری از ده‌ها هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز و نفت، این آندها استفاده می­‌شوند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: ریزساختار جهتی بدون عیوب، دوستدار محیط زیست با حذف سرب در فرآیند مونتاژ، اتصال ایمن و قابلیت ردیابی محصول، از جمله مزایای آندهای تولید شده در کشور به شمار می‌آیند.

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، در سال‌­های گذشته از محصولات خارجی استفاده می‌­شد تا اینکه برخی از شرکت‌­های داخلی به بومی­‌سازی فناوری تولید چدن‌­های پرسیلیسیم روی آوردند، اما براساس گزارش‌های دریافت شده از کارشناسان صنعت، کیفیت تولید آندهای یادشده در کشور نسبت به رقیبان خارجی پایین‌­تر بود، اما با اجرای پروژه‌ای پژوهشی، هم‌اکنون نخستین «آند پرسیلیسیم» کشور با کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی ساخته شده است.

وی افزود: در محصول تولید شده، فرآیند ساخت به گونه‌ای تدوین شده که تضمین‌کننده چهار مزیت قابل رقابت با نمونه‌های با کیفیت خارجی است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اظهار کرد: آندهای جنس چدن پرسیلیسیم به دلیل هزینه تمام شده و مقاومت مناسب به انواع خوردگی، یکی از گزینه‌­های مطرح برای حفاظت از سازه­‌های صنعتی هستند.

توکلی با بیان اینکه با هدف بهبود کیفیت، ساخت آندهای چدن پرسیلیسیم، با سه روش مختلف ریخته‌گری در قالب ماسه‌­ای، فلزی و آبگرد انجام شد، گفت: با توجه به اهمیت ریزساختار این نوع آند بر کیفیت عملکرد آن، در این پروژه روش‌های بهینه ریخته‌گری برای تولید این نوع آندها توسعه داده شد تا ریز ساختار بهینه با خواص مناسب حاصل شود.

وی اعلام کرد: پس از کنترل پارامترهای موثر در ریخته­‌گری، در هر دو قالب ماسه‌­ای و فلزی قطعات سالم به دست آمده است.
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۳۹
شانا |
تعداد بازدید : ۲۹۴