برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی اجرا می‌شود

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آیین افتتاح همزمان ۴۰ جایگاه سی‌ان‌جی گفت: سه برنامه‌ توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور اجرا می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، حمید قاسمی ده‌چشمه، در آیین افتتاح همزمان ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی و رونمایی از نخستین خودروی دیزلی باری تبدیلی به دوگانه‌سوز که امروز (چهارشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) برگزار شد، گفت: توسعه جایگاه‌های کوچک مقیاس، تحریک تقاضا از طریق ارائه طرح‌های تشویقی برای تبدیل خودروها و نیز به‌کارگیری سوخت ANG در کنار سی‌ان‌جی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور است.

وی افزود: برنامه اولیه طرح سی‌ان‌جی راه‌اندازی ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه در کشور بود که تاکنون راه‌اندازی ۲ هزار و ۴۷۵ جایگاه محقق شده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون راه‌اندازی ۱۲۱ جایگاه دیگر در کشور در دستور کار است، تصریح کرد: ۲۲ جایگاه کوچک مقیاس سی‌ان‌جی به‌صورت پایلوت در شهر تهران در حال راه‌اندازی است و ۳۰۰ جایگاه کوچک مقیاس سی‌ان‌جی توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

قاسمی تاکید کرد: جایگاه‌های کوچک مقیاس عرضه سی‌ان‌جی نقشی مشابه‌ ای‌تی‌ام‌های بانکی را ایفا خواهند کرد و گاز را در نزدیک‌ترین محل ممکن به مصرف‌کننده می‌رساند.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی و توسعه صنعت سی‌ان‌جی در حالی در یک دهه اتفاق افتاد که بخش‌های مختلفی همچون وزارت نفت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، بانک‌ها، پیمانکاران بخش خصوصی و حمل‌ونقل در توسعه این صنعت سهم داشتند.

قاسمی از جمله مزایای سوخت پاک سی‌ان‌جی را قیمت یک پنجمی آن در مقایسه با دیگر سوخت‌ها، طی مسافتی برابر با بنزین و گازوئیل و در دسترس بودن آن عنوان کرد و گفت: هم اکنون کل مصرف سی‌ان‌جی در کشور روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب است که ۵۰ برابر این رقم در کشور گاز تولید می‌شود و ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت در کشور وجود دارد که با توجه به توسعه شبکه گازرسانی در کشور در دنیا بی‌نظیر است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: پیشنهاد تبدیل یک میلیون خودرو به شورای اقتصاد ارائه شده است که اجرای این طرح در بخش وانت‌بارها در اولویت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده برنامه‌ای برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی وجود ندارد، تاکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به‌کارگیری مشوق‌ها کشور به سمت استفاده بیشتر از سوخت سی‌ان‌جی حرکت کند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با اشاره به رونمایی از نخستین خودروی دیزلی باری تبدیلی به دوگانه‌سوز گفت: نخستین مدل از این موتورها که با مدل ۷۰ به ۳۰ تبدیل را انجام می‌دهد امروز رونمایی خواهد شد و امیدواریم با بومی‌سازی آن در آینده نزدیک به سمت تبدیل تمامی خودروهای دیزلی به گازسوز حرکت کنیم.

قاسمی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان افزایش سهم ۱۳ درصدی سی‌ان‌جی در سبد سوخت خوددوها به ۲۵ درصد وجود دارد.

وی حمایت و پشتیبانی از تولید یک میلیون خودروی پایه گازسوز سبک و سنگین در کشور را از دیگر برنامه‌های مدیریت طرح سی‌ان‌جی برای توسعه این صنعت در کشور خواند و ابراز امیدواری کرد: با ارتباط بین بخش‌های بانکی و صنعت تا پایان سال آینده کار تبدیل یک میلیون خودرو به گازسوز در کشور انجام شود.

امروز (چهارشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) در ایام بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی به‌طور همزمان در مراسمی رسمی در محل جایگاه عرضه سی‌ان‌جی شهدای کهریزک افتتاح و همچنین از نخستین خودروی دیزلی باری تبدیلی به دوگانه‌سوز رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به صورت همزمان در ۱۶ استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی این جایگاه‌ها در مجموع روزانه ۶۰ هزار مترمکعب به ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور افزوده می‌شود.

جایگاه عرضه سی‌ان‌جی شهدای کهریزک تهران که امروز به‌عنوان یکی از ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی از آن بهره‌برداری می‌شود آخرین جایگاه عرضه سی‌ان‌جی از پروژه ۷۷۰ جایگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۴۱
شانا |
تعداد بازدید : ۲۹۹