جابه‌جایی بزرگترین پالایشگاه هند درپی مخالفت کشاورزان

مخالفت کشاورزان باعث شد ایالت غربی ماهاراشترای هند مکانی که برای بزرگترین پالایشگاه نفت این کشور در نظر گرفته بود را تغییر دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، شرکت‌های نفتی دولتی هند و آرامکوی عربستان سعودی برای ساخت یک پالایشگاه ۴۴ میلیارد دلاری متحد شده‌اند. هدف از احداث این پالایشگاه تامین سوخت مورد نیاز هند است و عربستان سعودی نیز با این سرمایه‌گذاری برای نفت خود خریدار همیشگی تضمین می‌کند. اما هزاران کشاورز با این واهمه که ساخت این پالایشگاه به شهرت این منطقه زراعی برای انبه‌های آلفونسو و سایر محصولات کشاورزی و دریایی لطمه خواهد زد، حاضر نشدند زمین خود را واگذار کنند.

دوندرا فادناویس، سر وزیر ایالت ماهاراشترا اظهار کرد: پس از این اعتراضات خرید زمین برای این پالایشگاه در محل نانار که روستایی در منطقه رات‌ناگیری در حدود ۴۰۰ کیلومتری جنوب بمبئی است متوقف شد. وی در ادامه افزود: این پالایشگاه در مکانی ساخته خواهد شد که مردم محلی با آن مخالفتی نداشته باشند.

فادناویس که یکی از اعضای حزب بهاریتیا جاناتای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند است، این خبر را پس از اتحاد با حزب منطقه‌ای شیو سنا برای انتخابات عمومی آتی اعلام کرد.

مکان این پالایشگاه یکی از مسائل مورد اختلاف میان دو حزب بود و شیو سنا با این پالایشگاه مخالفت کرده بود.

این خبر در حالی اعلام شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، قرار است روز سه‌شنبه وارد هند شود و انتظار می‌رود در طول این سفر سرمایه گذاری‌هایی را در بخش انرژی و زیرساخت هند اعلام کند.

شرکت پالایش و پتروشیمی رات‌ناگیری که این پروژه را اداره می‌کند، اعلام کرده این پالایشگاه به ظرفیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز، یک سایت پتروشیمی با ظرفیت تولید ۱۸ میلیون تن در سال را خواهد داشت و به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حداکثر ۱۵۰ هزار نفر کمک می‌کند که دستمزدهای بهتری از کشاورزی یا ماهیگیری خواهند داشت.

این شرکت که سرمایه گذاری مشترک میان شرکت‌های ایندین اویل، هندوستان، پترولیوم و بهارات پترولیوم است، اعلام کرد: این اظهارات که پالایشگاه مذکور به محیط زیست آسیب خواهند زد بی‌پایه و اساس است.

براساس گزارش رویترز، خرید زمین همواره یک مساله جنجال‌برانگیز در هند بوده که اکثر جمعیت آن برای گذران زندگی به زراعت متکی هستند.
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۴۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۵۳۸