لزوم ایجاد برنامه راهبردی برای پیشبرد اهداف صنعت پتروشیمی‌

پتروشیمی یکی ازموفق‌ترین صنایع داخلی است و برای حفظ بازارهای هدف و پیشرفت این صنعت باید یک برنامه جامع راهبردی منحصر به فردی تدوین شود.
رضا پاکدامن عضو مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو‌با خبرنگار نیپنا درمورد شناسایی مشکلات صنعت پتروشیمی و راه‌حل‌های موجود برای رفع آنها اظهار کرد: در برخی از کشور‌های خاورمیانه، پتروشیمی صنعتی بزرگ و با مزیت‌های بی‌شمار به حساب می‌آید و از طرفی کشورمان از این مزیت برخوردار است اما چگونگی استفاده و پیش‌برد استراتژی‌های تدوینی می‌تواند سرنوشت حضور موفق در بازار‌های هدف را ترسیم و مشخص کند.
وی ادامه داد: برخی ازکشور‌های منطقه با وجود این که در دهه‌های گذشته در این صنعت سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرده‌اند اما باز هم دست از حمایت از صنایع پتروشیمی برنداشته اند و تمرکز بسیاری برای پیشرفت این بخش دارند که این امر نشان‌دهنده اهمیت و گستردگی بازار‌های پتروشیمی است بنابراین کشورمان نیز همزمان با توسعه زنجیره ارزش و توسعه صادرات برای این که بازار‌های هدف خود را تقویت کند باید توجه بیشتری به این صنعت داشته باشد.
پاکدامن ادامه داد: در آغاز انقلاب اسلامی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی حدود سه میلیون تن در سال بوده اما اکنون این ظرفیت بالغ بر 65.8 میلیون تن است و رشد 22 برابری این صنعت در تولید محصولات مختلف حاکی از توانایی و وجود منابع کافی دارد اما با این حال وجود شرایط تحریمی و همچنین انتظار افزایش این تنگنا‌ انکار پذیر نیست بنابراین حفظ بازار و پیشرفت همگام با صنعت روز امری واجب و حیاتی به حساب می‌آید که برای دست‌یابی به آن باید برنامه‌ جامع راهبردی برای این صنعت تدوین شود.
وی بیان کرد: در شرایط تحریمی با کمبود‌هایی در منابع، امکانات و قدرت ریسک‌پذیری مواجه هستیم در‌نتیجه برای برون‌رفت از این شرایط با صرف کمترین هزینه به برنامه جامع راهبردی به منظور رصد و پیش بینی این عوامل و تنظیم راهکار‌های کاربردی نیازمندیم.
پاکدامن افزود: هرچند که برای اداره کشور برنامه‌های توسعه‌ای، آمایشی، تخصیص بودجه و.. وجود دارد اما با توجه به گستردگی این صنعت و استراتژیک بودن آن وجود یک برنامه راهبردی منسجم و بلند مدت می تواند به بیشترین استفاده با کمترین امکانات و هزینه منجر شود .
۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۴۲۵