ازدیاد برداشت با تزریق دی‎اکسیدکربن؛ گامی در مسیر توسعه پایدار صنعت نفت

در سناریوی توسعه پایدار صنعت نفت که در آن سهم هر یک از روش‎های ازدیاد برداشت در افزایش ظرفیت تولید نفت جهان پیش‎بینی شده است، بیشترین سهم به روش‎هایی داده شده که در آن از دی‎اکسیدکربن به همراه سیستم‎های جذب و ذخیره کربن استفاده می‎شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، در مقاله «آینده ازدیاد برداشت در جهان» که به قلم مجتبی کریمی، در شماره اخیر ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز منتشر شده، آمده است: طبق پیش‌بینی‌ها سهم روش‌های ازدیاد برداشت در افزایش تولید نفت جهان، از دهه ۲۰۲۰ رشد بالاتری خواهد داشت و به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۴۰ میلادی می‌رسد.

بر اساس آنچه در این مقاله آمده است، تحقق این میزان رشد نیازمند اقدام‌هایی است که از جمله آن می‌توان به غربالگری و انتخاب میدان‌های دارای ظرفیت برای ازدیاد برداشت، انجام روش‌های ازدیاد برداشت به صورت پایلوت در کشورهایی که تاکنون از این روش‌ها استفاده نکرده‌اند، ارائه مشوق‌های مالی به‌ویژه برای روش‌هایی با استفاده از دی‌اکسیدکربن و روش‌های نوین با کاهش استفاده از مواد شیمیایی و سرانجام استفاده از روش‌های کاملاً دیجیتال برای شناسایی سطوح زیرزمین در داخل مخزن اشاره کرد.

در بخش جمع‌بندی این مقاله آمده است: در سناریوی توسعه پایدار، بیشترین سهم به روش‌های استفاده از دی‌اکسیدکربن به همراه سیستم‌های جذب و ذخیره کربن داده شده است. با این روش ترکیبی شرکت‌های مهم تولیدکننده نفت و فعال در این صنعت می‌توانند از میزان نشر گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند. در حالت تئوری اگر بتوان دی‌اکسید کربن را به صورت کامل از گازهای خروجی احتراق زدود و به مخازن تزریق کرد، با سوخت فسیلی با نشر منفی روبه‌رو هستیم، بنابراین لازم است برای توسعه پایدار صنعت نفت به روش‌های ازدیاد برداشت با گاز دی‌اکسیدکربن بهای بیشتری داده شود.
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴
شانا |
تعداد بازدید : ۳۰۵