صدور ضمانت‌نامه برای فروشندگان بخش خصوصی نفت ایران

صدور ضمانت‌نامه برای فروشندگان بخش خصوصی نفت ایران
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از صدور ضمانت‌نامه برای فروشندگان بخش خصوصی نفت ایران خبرداد و گفت: همچنین تسهیلات ویژه‌ای برای صادرکنندگان کشور در نظر گرفته شده است.
کاظم دوست‌حسینی در گفتگوی مشروح با مهر گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران یک صندوق خطرپذیر است که ماموریت و رسالتش این است که در زمان پررنگ شدن تحریم‌ها، بیشتر وارد عمل می‌شود، بر همین اساس هم اکنون درخواست‌هایی به صندوق ارجاع شده است که خواستار ورود صندوق در پوشش صادرات نفتی است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: علاوه بر این، موضوع پوشش ضمانتنامه‌های پیمانکاری نیز از سوی صندوق پذیرفته شده است که بر این اساس، صندوق به کمک بانکها رفته و به نمایندگی از بانک مرکزی، به جبران خسارت بانکها در ضمانت‌نامه‌های ارزی مربوط به پیمانکاری خارج از کشور می‌پردازد.

وی تصریح کرد: بر این اساس البته سرمایه‌ای نیز در اختیار صندوق ضمانت صادرات ایران قرار گرفته است که قرار بود در ابتدا، 100 میلیون دلار باشد؛ اما تاکنون 50 میلیون یورو تخصیص داده شده و ما نیز کار را شروع کرده‌ایم.

به گفته دوست‌حسینی، در مورد ضمانتنامه‌های پیمانکاری، صندوق به صورت مستقیم به صدور ضمانتنامه به کارفرمای خارجی خواهد پرداخت و جبران خسارت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در مورد نفت نیز به دلیل اینکه وزارت نفت، بخشی از صادرات نفت را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ ممکن است صادرکنندگان احساس خطر کنند و بنابراین به صندوق مراجعه کردند تا پوشش خسارت خود را صورت دهند.

دوست‌حسینی گفت: هم اکنون دو پرونده برای صادرکنندگان بخش خصوصی که قرار است نفت صادر کنند، در صندوق گشایش شده است که امیدواریم اگر به نتیجه برسد، در عین حال تلاش داریم حتی اگر نتوانیم تمام پول خسارت را بدهیم، بخشی از خسارت را جبران نماییم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای پوشش صادرات نفت، دولت مشخصا مصوبه‌ای داشته است، خاطرنشان کرد: محدودیتی از قبل نیز وجود نداشت؛ اما به دلیل بالا بودن رقم ها، صندوق ورود پیدا نمی‌کرد، ضمن اینکه قبل از ماجرای تحریم نفت، صادرات نفت ایران به بسیاری از نقاط دنیا، خارج از مکانیزم ال سی انجام می شد؛ چراکه خریداران و فروشندگان یکدیگر را می شناختند و سالها بود که با هم کار می کردند و بانک نیز خود وارد نمی شد، اما هم اکنون بخشی از این صادرات به بخش خصوصی واگذار شده است و خریداران نیز دولتها نیستند؛ بلکه شرکتهای خصوصی هستند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: طبیعی است صادرکننده بخش خصوصی جرات نمی کند که بنا است از دو محصول ما استفاده کند. اول اینکه ضمانت نامه اعتبار تولیدی ما را به وزارت نفت می دهد و نفت را می گیرد و بعد که نفت صادر کرد، آن را نزد ما بیمه می کند.

وی تصریح کرد: در واقع وزارت نفت به اعتبار ضمانت نامه ای که صندوق به صادرکننده می دهد، نفت را به او خواهد داد و البته برخی از صادرکنندگان نفت نیز با وزارت نفت به صورت حق العمل کاری کار می‌کنند؛ یعنی نفت را از وزارت نفت می گیرند و بعد از فروش، حق العمل خود را برمی‌دارند.

دوست‌حسینی در مورد کارمزدهای این ضمانتنامه ها گفت: کارمزدهای این بیمه نامه نیز با سایر موارد فرق نمی کند؛ کارمزد ضمانتنامه های پیمانکاری 0.5 درصد است؛ ضمن اینکه در مورد نفت نیز مثل کالای غیرنفتی عمل می‌شود و بستگی به کالا و کشور مقصد و نیز نوع وثایقی که دریافت می‌شود، کارمزد متغیر است و از 0.5 درصد تا 1.5 درصد تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: الان نیز همتایان صندوق؛ ابزار حمایتی دست دولت هستند که هرجایی که تجارت بین الملل دولت با مشکل مواجه شد، این صندوق‌ها وارد عمل می‌شوند.

دوست‌حسینی در پاسخ به این سوال که ورود شما به حوزه صادرات نفتی کار بزرگ برای صندوق است ولی مستلزم این است که سرمایه اولیه که در اختیار قرار می گیرد افزایش یابد؛ گفت: ما پیگیر بحث افزایش سرمایه هستیم و قول نیز داده شده است و مختصری نیز دریافت کرده‌ایم و اگر مساعدت شود، 30 میلیارد تومان به صندوق خواهند داد.

وی تاکید کرد: اگر صندوق به زیان رسد، دولت جبران خسارت خواهد کرد و این موضوع ما را در پوشش ریسک محکم‌تر می‌کند. این در شرایطی است که صندوق از ابتدای تاسیس خود تا کنون، 140 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است؛ یعنی صندوق دو مرتبه تاکنون سرمایه خود را از دست داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: سقف تعهدات سررسیده نشده صندوق هم اکنون 2.5 میلیارد دلار است که چون بخشی ریالی است و ریال با نرخ قدیم تبدیل کرده‌ایم، این نرخ را به دلار در نظر می‌گیریم.

اقدامات جدید برای صادرکنندگان

دوست‌حسینی در ارتباط با اقدامات جدید صندوق برای صادرکنندگان کشور گفت: مصوبه‌ای از کارگروه صادرات غیرنفتی اخذ شده است که بر مبنای آن صندوق می‌تواند تا 30 درصد در کارمزدها نوسان داشته باشد؛ البته نظر کارگروه این بود که تخفیف داده شود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت نیز مصوبه دیگری داشته است که برای صادرکنندگان نمونه کشوری و استانی به ترتیب 50 و 40 درصد تخفیف در کارمزد داشته باشیم که این موضوع امسال مصوب شده است و کمکی به صادرکنندگان است و حداقل در مواردی که رقم بزرگ است می تواند کمک رسان باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادات ایران خاطرنشان کرد: در مورد تقسیط کارمزدها نیز برنامه داریم؛ البته در گذشته نیز بوده است ولی به آن ورود نکرده بودیم. به این معنا که در مواردی که رقم بزرگ است، پرداخت را قسطی می کنیم.

دوست‌حسینی همچنین از ارایه جایزه خوش حسابی خبرداد و گفت: جایزه خوش حسابی نیز به مشتریان خوب صندوق اعطا می‌شود که بر اساس آن، تا 25 درصد رقم کارمرزد را بعد از اینکه بیمه‌نامه منقضی و از آن استفاده نشد، به مشتری بر گردانده می‌شود.

۳۰ مهر ۱۳۹۱ ۱۴:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۸۸