سهم هر بخش در صادرات فرآورده‌های نفتی چقدر است؟

سهم هر بخش در صادرات فرآورده‌های نفتی چقدر است؟
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی سهم شرکت‌های صددرصد دولتی، شرکت‌های عضو این اتحادیه، شرکت‌هایی که عضو اتحادیه نیستند و سایر شرکت‌های خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۶ و هشت ماهه سال جاری را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس سعید رفیعی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان صادرات اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در سال ۱۳۹۶ گفت: میزان صادرات این اتحادیه که شامل محصولاتی مانند قیر، پارافین، روغن و برخی از محصولات پتروشیمی می‌شود، حدود ۶.۵ میلیارد دلار بود. این آمار بر مبنای آمار رسمی گمرک اعلام شده است.

به گفته وی، سهم اتحادیه از صادرات فرآورده‌های کل ایران در سال گذشته، حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد بوده است.

دبیرکل اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره آمار صادرات این اتحادیه در هشت ماهه سال جاری گفت: این اتحادیه در بازه زمانی مذکور حدود پنج میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشته است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته کمتر از چهار میلیارد دلار بوده است. میزان صادرات اتحادیه در هشت ماه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۱۰ میلیون تن بوده که امسال به بیش از ۱۱ میلیون تن رسید.

وی با بیان این‌که در چهار ماه انتهای سال برای صادرات اتحادیه کاهش پیش‌بینی شده است، توضیح داد: علت این کاهش هم کاهش نرخ نفت، تشدید تحریم‌ها و برخی مشکلات داخلی است.

رفیعی فر ادامه داد: سهم اتحادیه در هشت ماهه سال ۹۶ از میزان صادرات ۲۴ درصد از کل ایران بوده، در این سال سهم صادرات شرکت‌های ۱۰۰ درصد دولتی ۳۶ درصد، شرکت‌های پتروشیمی که عضو اتحادیه نیستند ۲۷ درصد و سهم سایر شرکت‌های خصوصی ۱۳ درصد بوده است. این در حالی است که در هشت ماه نخست سال جاری سهم شرکت‌های ۱۰۰ درصد دولتی از ۳۶ به ۳۰ درصد، سهم اعضای اتحادیه از ۲۴ به ۲۹ درصد، سهم پتروشیمی‌هایی که عضو اتحادیه نیستند، از ۲۷ به ۲۶ درصد و سهم سایر شرکت‌های خصوصی از ۱۳ به ۱۵ درصد رسیده است.

تأثیر تحریم بر صادرات فرآورده‌های نفتی

وی در ادامه درباره تأثیر تحریم‌ها بر صادرات اتحادیه توضیح داد: با اعمال تحریم‌ها در حمل و نقل مخصوصاً حمل و نقل دریایی به شدت با مشکل مواجه شدیم. تعداد کشتی‌هایی که به بنادر مراجعه می‌کنند، کاهش یافته و به تبع آن سرعت انتقال محموله به مقاصد با مشکل مواجه شده است. در نقل و انتقال پول هم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

دبیرکل اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره کشورهای مقصد توضیح داد: کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله هند، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ویتنام و چین، کشورهای آفریقایی، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی مقاصد صادراتی اتحادیه هستند.
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۴۶۰