تاکید بر ایمن‌سازی خطوط عملیاتی انتقال نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نشست بررسی حادثه خط لوله انتقال گاز همراه نفت واقع در حوالی اهواز، ضمن ادامه بررسی‌ها برای یافتن علل بروز حادثه، بر ایمن‌سازی و رفع حداکثری حوادث مشابه تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی ضمن تسلیت برای در گذشت چهار تن از هموطنان و آرزوی شفای کامل برای مصدومان حادثه خط لوله 20 اینچ گاز ورودی NGL800 گفت: مطابق با تاکید وزیر نفت، برای کاهش آلام بازماندگان و تداوم درمان مصدومان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

وی شایع‌ترین دلایل بروز حوادث خط لوله نفت و گاز را قدمت و خوردگی خطوط و نبود رعایت حریم ایمنی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و افزود: درباره قدمت و پوسیدگی خطوط عملیاتی، پیگیری‌های زیادی به عمل آمده و تقریبا وضع کلی لوله‌ها از حیث تعیین نقاط پرخطر و در معرض آسیب، پایش و بررسی شده است و باید در کوتاه و میان‌مدت با لحاظ اولویت‌بندی ریسک، برای ایمن‌سازی و رفع حداکثری این مشکلات اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ارتباط با ورود شهر به حریم و نبود رعایت فاصله ایمنی تاسیسات نفتی تصریح کرد: محدوده مخازن هیدروکربوری مشخص و ثابت شده است و به فراخور طرح‌های توسعه‌ای و ملزومات عملیات مورد نیاز، جانمایی چاه‌ها، خطوط لوله نفت، گاز و تاسیسات رو سطحی بنا به طبیعت و موقعیت میدان‌ها، روی عرصه مخازن زیرزمینی انجام می‌شود. بنابراین تنها راه چاره، تطبیق نقشه جامع شهرها و گسترش راه‌ها با حدود و ثغور مخازن زیرزمینی، وضعیت فعلی و برنامه آتی توسعه میدان‌های هیدروکربوری است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش همکاری میان مسئولان استان‌های نفت‌خیز با صنعت نفت گفت: در چهار ماه گذشته در چند نشست با مسئولان استان خوزستان و شهرستان اهواز بحث‌های زیادی برای گرفتن تصمیم جدی به‌منظور جلوگیری از توسعه و نزدیک شدن اماکن و تاسیسات شهری به سمت حوزه‌های نفتی انجام شده است و امیدوارم ضمن بازنگری طرح جامع شهری اهواز، این مهم با نگاه ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

محمدی با اعلام اینکه گروه کارشناسی برای بررسی دلایل دقیق بروز حادثه تشکیل شد و بلافاصله کار خود را آغاز کرد، گفت: چنانچه مشخص شود وقوع این حادثه ناشی از نحوه عملکرد یا کوتاهی افراد در انجام وظایف محوله بوده است، با افراد خاطی مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

وی افزود: مدیریت تولید و امور فنی مناطق نفت‌خیز موظف هستند ظرف یک هفته نسبت به تدوین گزارش کاملی از وضع خطوط لوله، نتایج بازرسی‌های دوره‌ای و شرح نیازهای تعمیر و نوسازی خطوط پرخطر را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کنند.

در ادامه این نشست، مدیران شرکت نفت و گاز کارون و مدیران ارشد ستادی مناطق نفت‌خیز گزارش‌هایی از وضع پیشین و پس از نشت گاز و آتش‌سوزی خط لوله ارائه و نتیجه مشاهده‌ها و برداشت‌های خود را از نحوه وقوع حادثه، نقطه شکاف و پارگی لوله ارائه کردند.

در ادامه این نشست فرهاد کلانتر، رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با ارائه گزارشی از وضع مصدومان گفت: دقایقی پس از وقوع آتش‌سوزی و تماس نیروهای شرکتی مستقر در محل، بی درنگ دو دستگاه آمبولانس با اسکورت کامل طبی به محل اعزام و با هماهنگی اورژانس و حوادث غیرمترقبه مصدومان به بیمارستان‌ها انتقال داده شدند.

وی تصریح کرد: مصدومان بستری شده پس از رسیدگی‌های اولیه تحت مراقبت پزشکی هستند و یکی از مصدومان که دارای سوختگی وسیع‌تری است با مراقبت ویژه تحت درمان است.
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۱۵
شانا |
تعداد بازدید : ۴۳۶