رضا پدیدار در گفت‌گو با نفت‌خبر مطرح کرد: اولویت اصلی صنعت نفت در سال ۹۸ واگذاری کارها به بخش‌خصوصی است

رضا پدیدار در گفت‌گو با نفت‌خبر مطرح کرد: اولویت اصلی صنعت نفت در سال ۹۸  واگذاری کارها به بخش‌خصوصی است
در شرایط تحریم  و در موقعیتی که صنعت‌نفت ایران سخت گرفتار مشکلات ریز و درشت ناشی جنگ اقتصادی است، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که راه‌حل مشکلات  این صنعت را باید در اعتماد به بخش خصوصی و فعال در بخش‌های مختلف این حوزه جستجو کرد. 
 
🔻 رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت‌وگو با نفت‌خبر گفت: اولویت اصلی مدیران صنعت نفت در سال ۱۳۹۸ اعتماد به بخش خصوصی و استفاده حداکثری از پتانسیل عظیم موجود در این بخش برای مقابله با چالش‌هاست. 
 
🔻 عضو اتاق تهران در ادامه افزود: نهمین دور انتخابات اتاق بازرگانی با حضور فعال بخش خصوصی اخیراً برگزار شده است و فعالان اقتصادی آماده‌اند تا با حداکثر توان برای مقابله با چالش‌ها خصوصاً در حوزه انرژی و نفت و گاز به میدان بیایند. 
 
🔻 پدیدار در مورد اولویت‌های فوری در صنعت نفت و گاز و صنایع پایین دست به نفت‌خبر گفت: در حال حاضر اولویت مهم فعال کردن ظرفیت‌های تولیدی در حوزه پتروشیمی‌ است. ایران به لحاظ ترکیب منابع هیدروکربوری جایگاه نخست در دنیا را به خود اختصاص داده است اما متاسفانه صنعت پتروشیمی ایران تنها یک سوم تنوع محصولات در جهان را در اختیار دارد. این در حالی است که در دو دهه اخیر و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده ظرفیت بزرگی در بخش پتروشیمی بوجود آمده که با برنامه‌ریزی درست می توان از این ظرفیت برای گرفتن سهم مناسب از بازارهای منطقه و جهان اقدام کرد.
 
🔻 عضو اتاق بازرگانی در ادامه اولویت دیگر صنعت نفت را سرمایه‌گذاری در حوزه پالایش فرآورده‌های نفتی و گازی دانست و در این‌باره گفت: در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در حوزه پالایشگاهی انجام شده که از آن جمله می‌توان به افتتاح فازهای پالایشگاه‌ ستاره خلیج فارس اشاره کرد. اما این اقدامات با توجه به رشد مصرف بنزین در کشور بیشتر در حوزه نگهداشت سطح تولید موثر خواهد بود. از همین رو در سال ۹۸ باید توجه  ویژه‌ای به افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور با محوریت بخش خصوصی انجام شود. 
 
🔻 پدیدار همچنین در خصوص اولویت‌های صنعت نفت در حوزه صادرات گاز نیز گفت: نکته بعدی توانمندی بزرگ ما در زمینه تولید و صادرات گاز است. با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی در سال‌های اخیر با افزایش تولید گاز در کشور مواجه بودیم. اما در زمینه صادرات هنوز نتوانسیم متناسب با میزان تولید موفق باشیم. که این مسئله تا حدود زیادی به موضوع روابط خارجی بازمی‌گردد. در حال حاضر ما در حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مربع گاز صادر می‌کنیم . این در حالی است که با برنامه‌ریزی درست و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توانیم تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز صادر کنیم. 
 
🔻 این فعال بخش خصوصی در مورد موضوع عرضه نفت در بورس نیز گفت: متاسفانه عرضه نفت با شرایط فعلی در صنعت نفت موفق نبوده است. دولت و وزارت نفت برای کارآمد کردن ایده فروش نفت در بورس باید به سراغ ایجاد خطوط اعتباری( Credit Line)حرکت کنند. متاسفانه این قبیل امور در کشور ما به دلیل روشن نبودن تکلیف ارتباط میان دولت و جامعه مورد کم توجهی قرار گرفته است. 
 
🔻 پدیدار در انتها گفت: در سال ۱۳۹۸ باید به تعریفی جامع از ارتباطات در سیاست خارجی از یک سو و ارتباط میان دولت وبخش خصوصی برسیم تا بتوانیم بر چالش ها فائق آییم.
 
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۳۹۱