لزوم حذف قیر از بورس کالا

لزوم حذف قیر از بورس کالا
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در نشست تخصصی "بررسی آثار مثبت و منفی حذف قیر از بورس کالا" گفت : بورس کالا با ایجاد شرایط انحصاری برای خود و ذی نفعانش همچنان در برهم زدن تنظیم بازار قیر نقش کلیدی ایفا می کند.
وحید شیخی در این نشست که با حضور نمایندگانی از نفت جی و بورس کالا در سازمان صداوسیما برگزار شد افزود : الزامی که برای معامله در بورس جهت صادرات قیر گذاشته شده بود هزینه ای بالغ بر میلیاردها تومان برای صادرکنندگان قیر ایجاد می کرد و بورس کالا و کارگزاران آن در قبال دریافت این هزینه هیچ گونه خدمات بازاریابی یا ارزش افزوده ای برای دریافت این وجه انجام نمی دادند و با توجه به این دلیل و اینکه خریدار و فروشنده در نارضایتی این وجه را می پرداختند و بورس فقط شکل ظاهری یک معامله را ایجاد می نمود این دریافت کارمزد شرعا نیز مسئله داشت .
همچنین عملکرد دستوری بورس در قیمت گذاری معاملات به مشکلات صادرکنندگان در افزایش تعهدات ارزی افزوده و باعث ایجاد تناقض وزارت دارایی ،بانک مرکزی و گمرک در محاسبات نرخ ها و زمان ثبت معامله صادراتی با شرکتها گردیده است . با توجه به اینکه معاونت برنامه ریزی وزارت نفت طی بخشنامه ای الزام صدور مجوز صادراتی بورس کالا را حذف نموده است و گمرک را موظف کردند با کنترل فاکتور‌های منشا اجازه خروج قیر را بدهد لذا هیچ کالای تجاری جهت صادرات نیاز به مجوز معاملات در بورس نداشته و قیر نیز از این چرخه باطل خارج می گردد .
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ادامه داد:
گمرک کلیه اطلاعات معاملات را ثبت می‌کند و شرکت‌های صادرکننده باید فاکتور منشا قیر را مشخص کنند .وکیوم باتوم جهت تولید قیر فقط از پالایشگاه بیرون می‌آید و کلیه فاکتورهای منشا طبق درخواست اتحادیه در سامانه ثامن(ستاد مبارزه با قاچاق) ثبت می گردد.
شیخی در ادامه ضمن تشکر از معاونت برنامه ریزی وزارت نفت جهت حذف الزام مجوز صادراتی بورس جهت صادرات قیر گفت : به اطلاع سهامداران شرکت پالایش اصفهان می رساند قرارداد پرمیومی انحصاری سود کلانی را در سال ۹۷ از آنها کاهش داد و اگر این میزان vb در عرضه عادی به فروش می رسید سود سرشاری از رقابت ایجاد شده حاصل سهامداران پالایشگاه اصفهان می شد.
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۷:۰۹
تعداد بازدید : ۶۷۷