رحیمی صادرکنندگان را به اتاق ارزی فراخواند

رحیمی صادرکنندگان را به اتاق ارزی فراخواند
معاون اول رییس‌جمهور گفت: قیمت‌های ارزها صوری بوده و کار رسانه‌های دشمن و یا شخصی به نام جمشید بسم‌الله است که می‌گویند روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا رحیمی در مراسم روز ملی صادرات که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: ما برای اینکه دشمنان این ملت و مملکت را شاد نکنیم، ناگزیریم که به برخی از مسائل اشاره نکنیم. در ایران بعد از انقلاب راه‌های ترقی به خوبی طی شد، البته موانعی هم ایجاد شد، که یکی از این موانع تحریم بود که در برخی موارد مثل هزینه جابجایی پول اثر گذاشته و این موجب اختلالی در بازار شده است.

وی در ادامه گفت: اختلال به وسیله نیروهای درونی دشمنان ایجاد می‌شود، در حالی که دشمنان اصلی ما صهیونیست‌ها هستند. کشور ما کشوریست که به مقابله در برابر زورگویان شهرت دارد و حتی دشمن هم به این مساله اقرار می‌کند. این ملت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ممکن نیست که تسلیم شود و ما هم باید کمک کنیم که دشمنان این ملت شاد نشوند.

وی در ادامه گفت: ما 36 سال است که در تحریم‌ها هستیم و صادرکنندگان ما راه‌های فعالیت خود را بلدند. من امشب آمده‌ام که اینجا از شما بخواهم که برای اعتلای این کشور، ارز حاصل از صادرات را به گونه منصفانه با رعایت سود خود به کشور برگردانید و دولت نیز در این زمینه تضمین‌های لازم ارائه می‌دهد.

رحیمی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم حتی یک ریال هم کسی آسیب ببیند. نه تقاضای بخشش داریم و نه ایثار، بلکه می‌خواهیم ارز را به خاطر گشایش در کارها به کشور برگردانیم. آیا شما راضی هستید که کسی به خاطر نداشتن دارو سختی بکشد؟ ما نمی‌خواهیم حساب و کتاب کنیم و چیزی را رصد کنیم، اما خواهان آن هستیم که این دلارها به چرخه اقتصاد کشور بازگردد نه اینکه در چهارراه استانبول آن را بفروشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر در داخل مشکلی نباشد، می‌توانیم تحریم‌ها را ولو شدیدتر دور بزنیم. مشکل ما در داخل است و یکی از مشکلات هم همین مساله است که گفتم. قیمت‌های ارزها صوری است و کار رسانه‌های دشمن و یا شخصی به نام جمشید بسم‌الله است که می‌گویند روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه این خواسته من از شما از سر ضعف نیست، گفت: اگر هم ارز را به چرخه اقتصاد کشور برنگردانید، روزهای سخت ما سپری می‌شود، شاید به رنج بیشتری بیفتیم، ولی از معنویت بیشتری هم بهره می‌بریم.

رحیمی وعده داد که در چهارشنبه این هفته اولین جلسه نمایندگان دولت با نمایندگان صادرکنندگان برگزار خواهد شد و راهکارهای هماهنگی بیشتر بررسی می‌شود.

وی افزود: صادرات غیرنفتی، کشور را می‌سازد و یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است. ما نیاز داریم که ارزهای حاصل از صادرات به کشور بازگردد یا اینکه تبدیل به کالاهای موردنیاز در کشور شود. قدرت خرید کارگران و کارمندان به یک باره کاهش یافته، نباید بگذاریم این قشر مستمند شود و دولت هم تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

رحیمی در پایان با بیان اینکه دشمن می‌خواهد از شرایطی که ایجاد شده سوءاستفاده کند ، خاطرنشان ساخت:‌ بیایید برای اینکه یک سیلی به صورت دشمن بزنیم و برای آسایش ملت، با هم تلاش کنیم و خداوند هم کمک می‌کند. خداوند گواه است که ما حتی به یک ریال شما چشمداشتی نداریم و در جلسه‌ای که خواهیم داشت، توافقات لازم را انجام می‌دهیم.

رحیمی پس از سخنان خود، به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعدادی دیگر از مقامات به صادرکنندگان نمونه جوایزی اهدا کرد.

انتقاد غضنفری از مجلس

در ادامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از مجلس گفت: قرار بود 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به تولید اختصاص یابد و این در حالی است که هفته گذشته مجلس اعلام کرد که 10 درصد از درآمدهای ارزی امسال دولت باید اختصاص یابد و این به معنای هیچ است.

وی گفت: این تصمیم مجلس با نامگذاری امسال تطبیق ندارد و این مشکل را دولت باید حل کند.

مهدی غضنفری با اشاره به این‌که تصمیم هفته گذشته مجلس کاملا متضاد با نام گذاری سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود افزود: باید تصمیمی تاریخی بگیریم و واردات کالاهای موجود در اولویت‌های 9 و 10 را ممنوع کنیم.

او با اشاره به این که در دو اولویت آخر کالاهای لوکس مصرفی کم دوام مانند لوازم خانگی وجود دارد اظهار کرد: در این دو اولویت هم صادرات، هم تولید داخل و هم واردات داریم. اما باید تلاش کنیم واردات این کالاها را ممنوع کنیم.

غضنفری ارزش واردات کالاهای اولویت‌های 9 و 10 را بالغ بر 9 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: تراز تجارت غیر نفتی کشور هم اکنون منفی 18 میلیارد دلار است و ما باید تلاش کنیم این تراز را به صفر برسانیم تا تاثیر ناشی از تحریم ها به حداقل برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که مصرف ارزی کشور در حوزه‌های واردات کالا، خدمات، قاچاق و سایر موارد انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر ارز صادرکنندگان در خدمت دو اولویت اول یعنی کالا و خدمات نباشد عملا به معنای این است که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که ما به دنبال مسائلی مانند پیمان سپاری ارزی نیستیم، افزود:‌ البته باید به ما حق داد و دولت هم باید موانع تولید و صادرات را بردارد بنابراین از صادرکنندگان می خواهیم ارز خود را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند.

او با تاکید بر این‌که تغییرات نرخ ارز نباید به صورت ناگهانی رخ دهد گفت: کشورها معمولا درصد ناچیزی از ارزش پولی خود را کاهش می‌دهند تا صادرات خود را رونق دهند اما این کار هدایت شده و همراه با ثبات انجام می‌شود.

غضنفری همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به کاهش 20 تا 25 درصدی صادرات کشور در حوزه محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در نیمه نخست سال 1391 اظهار کرد:‌ تولیدکنندگان به دنبال ثبات نرخ ارز هستند، در حالی که واردکنندگان و صادرکنندگان به ترتیب مایل به کاهش و افزایش نرخ ارز هستند. در چنین شرایطی باید تلاش کنیم در بازار ارز کشور تعادل را به وجود آوریم.

به گفته غضنفری، در صورتی که ارز حاصل از صادرات در خدمت تولید قرار نگیرد، به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌شود و آن وقت است که تحریم‌ها اثر خود را نشان می‌دهد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت: به ازای هر دو واحد کالای وارداتی یک واحد صادراتی وجود دارد

رییس کل سازمان توسعه تجارت نیز در این مراسم اعلام کرد که عراق، امارات، ترکیه، ترکمنستان، چین و افغانستان شش کشور هدف اصلی صادرات ایران هستند.

حمید صافدل در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به این‌که هم اکنون به ازای دو واحد کالای وارداتی یک واحد صادراتی وجود دارد گفت: در نیمه اول امسال رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به 24 درصد رسید.

به گفته او، ساختمان، نیرو، راه و صنعت بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی را تشکیل می‌دادند.

او با تاکید بر این‌که تمرکز دولت نهم و دهم بر صادرات غیر نفتی بوده است گفت:‌هم اکنون صادرات محصولات هایتک ایران از 600 میلیون دلار عبور کرده است.

به گفته او، در روز ملی صادرات امسال از 5 صادرکننده ممتاز و 44 صادرکننده برتر تقدیر خواهد شد. بیشترین منتخبین از استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بوده‌اند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی به چهار میلیارد دلار رسید

در ادامه مراسم روز ملی صادرات، رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از صادرات 4 میلیارد و 170 میلیون دلاری کشور در این حوزه در سال گذشته خبر داد.

محمدرضا انصاری با اشاره به رشد 45 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال 1390 گفت: از سال 1381 به مدت 9 سال صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور سالانه به طور میانگین 2.1 میلیارد دلار رشد داشته است.

او با اشاره به فعالیت شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی ایران در بیش از 60 کشور دنیا افزود: جوایز صادراتی باعث رشد شدید صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور شد و باعث شد شرکت‌های ایرانی در مناقصه های بین المللی از رقبای چینی و ترک پیش بیفتند.

همچنین منوچهر منطقی - رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، با اشاره به صادرات 850 میلیون دلاری کشور در حوزه فن‌آوری طی سال گذشته گفت: پیش بینی می‌شود صادرات محصولات فن‌آوری کشور امسال به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

منطقی با اشاره به سهم 2.5 درصدی صادرات فن‌آوری از کل صادرات کشور افزود: متوسط رشد صادرات فن‌آوری کشور طی چند سال اخیر 21 درصد بوده است.

سوء ظن به صادرکنندگان باعث توقف صادرات می شود

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد مکانی برای ملاقات عرضه کنندگان و متقاضیان ارز گفت: سوء ظن به صادرکنندگان باعث ایجاد محدودیت در کار‌آن‌هاو توقف در صادرات می شود.

محمد نهاوندیان در مراسم روز صادرات با اشاره به اختصاص یافتن ارز حاصل از صادرات به واردات کالاهای مورد نیاز کشور اظهار کرد: صادرکنندگان قصد کمک به کشور را دارند، اما باید اجازه داد تا آن‌ها خودشان سازوکار این کمک راتعیین کنند.

وی افزود: در مورد اختصاص ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به واردات دو نوع رویکرد داریم یکی اعتماد به صادرکنندگان و یکی سوء ظن به آن‌ها.

نهاوندیان با اشاره به این که منابع ارزی کشور امسال به حدود 63 میلیارد دلار می رسد گفت: اگر ارز حاصل از صادرات نفت یک سوم شود و صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی هم به 20 میلیارد دلار برسد و ارز حاصل از بخش تولید و منابع ملی نیز 18 میلیارد دلار شود، می‌توان به واردات کالا به کشور به ارزش 50 میلیارد دلار و همچنین واردات خدمات به ارزش 12 میلیارد دلار را کنترل کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که دلیلی برای بوجود آمدن التهاب در بازار نیست، اضافه کرد: ایجاد نکردن پیام اعتماد بخش باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا و در نتیجه شکل گیری سفته بازی می شود.

۳۰ مهر ۱۳۹۱ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۸۷۹