صادرات 21 میلیارد دلاری در نیمه نخست امسال/اختصاص 10درصد از منابع صندوق توسعه ملی به تولید

صادرات 21 میلیارد دلاری در نیمه نخست امسال/اختصاص 10درصد از منابع صندوق توسعه ملی به تولید
عملکرد شش ماهه‌ی اول سال جاری نشان می‌دهد که ما 21 میلیارد دلار صادرات با وزن 37 میلیون تن داشته‌ایم که در شرایط حاضر عملکرد خوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید صافدل - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران - درباره موانع و مشکلات صادرات در ایران با بیان این‌که در برنامه‌ی پنجم توسعه هدف دستیابی به 51 میلیارد دلار صادرات در اقتصاد ایران تخمین زده شده است، بیان کرد: در بحث میعانات و پتروشیمی کاهشی در صادرات داشتیم ولی در صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش را نسبت به سال قبل شاهد بوده‌ایم.

 

 

صافدل ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع صادرات را که در بنگاه‌های تولیدی آغاز و به بازار مصرف در کشور هدف می‌رسد را مورد بررسی قرار دهیم، باید به مسائل درون بنگاه‌ها، روابط بین حوزه‌های دولتی در داخل کشور و روابط بین حوزه‌ها در بیرون از کشور و در بازار‌های هدف توجه کنیم.

 

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این‌که برای صادرات پایدار باید تولید مستمر با توان رقابت‌پذیری بالا داشته باشیم، گفت: یکسری مولفه‌ها باید شکل بگیرد که نیازمند حمایت همه‌جانبه از تولید پایدار است. هم‌چنین برخورداری از زیرساخت‌های صادراتی نیز از نکاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

 

 

وی افزود: مجموعه حوزه‌هایی که وظایف حاکمیتی دارند باید تقویت شوند، زیرا امکانات فعلی برای صادرات کمتر از 20 میلیارد دلاری بوده است و با افزایش صادرات باید در حوزه‌های مختلف بانکی و گمرکی و... امکانات را افزایش دهیم.

 

 

صافدل با بیان این‌که در قانون بودجه سال جاری مقرر شده 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی امکان تبدیل‌ شدن به ریال را داشته باشد، اظهار کرد: از این منابع باید برای گردش واحد‌های تولیدی استفاده شود و مقرر شده از منابع سال جاری صندوق در این راستا استفاده شود.

 

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر قرار باشد صادرات موتور محرک اقتصاد باشد، باید به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای کرد زیرا رقبا از واحد پول ارزان‌تر استفاده می‌کنند و قیمت تمام‌شده آنها بسیار کمتر است.

 

 

وی گفت: در طول چند سال گذشته بخش قابل توجهی از منابع که در حوزه‌ی بانکی باید به صادرات تعلق می‌گرفت اتفاق نیفتاده است. البته اگر در نرخ ارز اتفاقی افتاده تغییر آن به نفع صادرات تمام شده است.

 

 

صافدل با تاکید بر این‌که فعالین حوزه صادرات معتقد بودند با متفاوت‌ بودن نرخ ارز و افزایش آن دیگر نیازی به جوایز صادراتی نیست، گفت: عملا این اتفاق رخ داده و اگر موضوع جوایز صادراتی منتفی شده نرخ ارز افزایش یافته است. در حال حاضر در حوزه‌ی زیرساخت‌های صادرات حمایت‌های خوبی به عمل می‌آید.

 

 

وی درباره نرخ ارز و وضعیت فعلی اتاق مبادلات ارزی خاطر نشان کرد: جلسات مکرری با بخش خصوصی برگزار کرده و پیشنهادات آنان را دریافت کرده‌ایم و پیرامون همین پیشنهادات یک ایده در حال شکل‌گیری است.

 

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: براساس این ایده یک تا سه گروه از اولویت‌های ده‌گانه، ارز مورد نیاز خود را از صادرات بخش خصوصی تامین می‌کنند. به این معنی که واردات این کالاها باید از محل صادرات باشد.

 

 

صافدل درباره‌ی اتاق ارزی گفت: ارز کلی در مرکز مبادله‌ی ارزی سه منبع دارد. اولین منبع آن 14.5 درصد از منابع شرکت نفت، صندوق توسعه ملی و صادر‌کنندگان عمده است. ارز حاصل از صادرات در اختیار تامین بخشی از نیاز‌های ارزی کشور می‌شود به شرط تسهیل شرایط برای صادر‌کنندگان.

 

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره‌ی شرایط ماندگاری در بازار‌های هدف گفت: در سازمان توسعه تجارت در یک دوره‌ی پنج ساله بازار‌های هدف شناسایی شده ولی متاسفانه در برخی از این بازار‌ها تغییرات پی‌در‌پی را شاهد بوده‌ایم. ما تعداد کمی از بازار‌ها و کالاهای خود را ثابت نگه داشته‌ایم و بقیه شاهد نوسانات زیادی بوده است.

 

 

صافدل درباره نحوه تخصیص ارز به کالاهای ضروری با تاکید بر این‌که این موضوع باید با همکاری بانک مرکزی انجام شود، خاطر نشان کرد: ما کلیه‌ی موارد را رصد می‌کنیم و در حال حاضر نیز برای بخشی از کالاها ذخیره‌سازی چند ماهه انجام داده‌ایم. ولی بحث تخصیص ارز در حوزه‌ی بانک است.

 

 

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که بانک مرکزی بیشترین توان خود را برای تخصیص ارز به کالاهای اولویت یک و دو به کار برده است، بیان کرد: تا قبل از خرداد‌ماه کلیه‌ی کالاهای وارداتی براساس یک نرخ یکسان بوده ولی از خرداد‌ماه به بعد ترجیح دادیم کالاها اولویت‌بندی شوند.

 

 

وی ادامه داد: براساس این اولویت‌بندی کالاهای گروه یک و دو ارز مرجع دریافت می‌کنند، کالاهای سه تا هشت که بخش‌های مرتبط با تولید هستند، ارز مبادله‌ای و کالاهای اولویت 9 و 10 که کالاهای آماده مصرف هستند ارز آزاد دریافت می‌کنند.

 

 

صافدل در پایان گفت: کلیه‌ی کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شوند در سازمان حمایت قیمت‌گذاری شده و باید مجوز صادراتی خود را از همین دستگاه دریافت کنند.

۳۰ مهر ۱۳۹۱ ۱۵:۰۹
تعداد بازدید : ۸۷۸