ایران یکی از صادرکننده‌های اصلی گاز و فرآورده‌های نفتی دنیا

ایران یکی از صادرکننده‌های اصلی گاز و فرآورده‌های نفتی دنیا
بر اساس برنامه پنجم توسعه صنعت نفت تا پایان سال 1394، علاوه بر افزایش حجم تولید نفت‌خام و داشتن نقش اصلی در صادرات فرآورده‌های نفتی، ایران به یکی از قطب‌های صادرکننده گاز تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژی ایسنا، ظرفیت تولید نفت‌خام کشور تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه باید به 5.6 میلیون بشکه برسد، البته تولید واقعی نفت ایران پنج درصد کمتر از این ظرفیت خواهد بود.

 

تولید نفت از میدان‌های مشترک 4 تا 5 برابر افزایش خواهد یافت. بر این اساس سهم میادین مشترک از افزایش تولید 1.3 میلیون بشکه‌ای نفت خام تا پایان سال 94 معادل یک میلیون بشکه اعلام شده است.

 

در این برنامه همچنین تولید میعانات گازی از 400 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 200 هزار بشکه خواهد رسید.

 

علاوه بر این که تا انتهای برنامه پنجم توسعه کیفیت فرآورده‌های نفتی ایران افزایش خواهد یافت، با توجه به افزایش حجم نفت خام تولیدی کشور حجم ظرفیت پالایشی کشور نیز 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که البته از این رقم 500 هزار بشکه آن میعانات گازی خواهد بود. بر این اساس ایران نقش اصلی را در صادرات فرآورده‌هایی مانند بنزین خواهد داشت.

 

برای تحقق این امر با وجود این‌که اصل 44 قانون اساسی تنها اجازه سرمایه‌گذاری 20 درصدی را به وزارت نفت در طرح‌ها پالایشگاهی داده است، اما به دلیل استراتژیک بودن این امر در شرایط کنونی اجازه سرمایه‌گذاری پنج میلیارد یورویی برای ساخت دو پالایشگاه میعانات گازی به این وزارتخانه داده شده است.

 

وضعیت تولید گاز درپایان برنامه‌ پنجم توسعه کشور بیش از دو برابر تولید کنونی است. در واقع تولید گاز ایران هم اکنون بین 650 میلیون فوت مکعب است که تا پایان سال 1394 به یک میلیارد و 480 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

 

قسمت اعظمی از این افزایش تولید گاز با توسعه 19 فاز در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی محقق می‌شود. به طوری که حجم تولید گاز از میدان‌های مشترک گازی 3.5 برابر خواهد شد.

 

طبق برنامه مورد نظر ظرفیت پالایش گاز کشور نیز به یک میلیارد و 211 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

 

از سوی دیگر تا کمتر از سه سال دیگر توان صادراتی گاز کشور به 210 میلیون مترمکعب ارتقاء می‌یابد. درحال حاضر تراز تجارت گاز ایران منفی است و حجم صادارت گاز ایران روزانه تنها حدود 27 میلیون متر مکعب است.

 

برای تحقق برنامه پنجم توسعه صنعت نفت 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید صورت بگیرد که سهم صنعت گاز کشور 43 میلیارد دلار و طرح‌های پالایشی 22 میلیارد دلار خواهد بود.

۳۰ مهر ۱۳۹۱ ۱۵:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۱۸۸