اوج‌گیری قیمت نفت با تشدید خشونت در لیبی

نفت روز جمعه تحت تاثیر اوج‌گیری خشونت‌ها در لیبی و آمار اقتصادی مطلوب چین، ضرر شدیدی را که در اوایل معاملات داشت، جبران کرد و هفته را با قیمت بالاتری به پایان رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه در بورس کالای نیویورک ۳۱ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۳.۸۹ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت آمریکا روز پنج‌شنبه ۱.۶ درصد سقوط کرده بود.

بهای نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۷۲ سنت یا یک درصد افزایش یافت و در ۷۱.۵۵ دلار در هر بشکه بسته شد و بخشی از ضرر ۱.۳ درصدی روز قبل را جبران کرد.

شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۱.۳ درصد و نفت برنت ۱.۷ درصد رشد را نشان داد.

معاملات نفت پس از این‌که شرکت شورون صبح روز جمعه اعلام کرد قصد دارد شرکت "آنادارکو پترولیوم" را در قراردادی به ارزش ۳۳ میلیارد دلار خریداری کند رونق گرفت. کارشناسان صنعت اظهار می‌کنند: این قرارداد موقعیت شورون در کسب و کار نفت شیل را تحکیم می‌کند.

در این بین ریسک‌های مربوط به تولید نفت در لیبی که عضو اوپک است، از قیمت‌ها پشتیبانی كرد. مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: صنعت ملی نفت لیبی با بدترین تهدید از زمان جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ روبه‌روست. مگر این‌که این مشکل به سرعت حل شود، در غیر این صورت بر فعالیت‌های نفتی تأثیر خواهد گذاشت و لیبی به زودی قادر نخواهد بود نفت یا گاز تولید کند.

شرکت "آر بی سی کپیتال مارکت" در یادداشتی نوشت: ما انتظار داریم تا پایان امسال میانگین قیمت برنت ۷۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت ۶۷ دلار باشد. حتی افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی ممکن است باعث شود قیمت‌ها برای فواصل کوتاهی در تابستان امسال از مرز ۸۰ دلار فراتر روند.

پس از این‌که آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عوامل تقاضا منعطف مانده‌اند اما هشدار داد کندی رشد اقتصادی ممکن است تقاضا برای نفت را تحلیل ببرد، قیمت‌های نفت به ریزش سنگینی تن دادند.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز تقاضا برای نفت با وجود صحبت‌ها درباره کندی رشد اقتصادی، رکورد شکسته است. آمار صادرات چین که شب گذشته منتشر شد تأیید کرد اقتصاد این کشور پس از آمار ضعیفی که در زمان تعطیلات سال نو وجود داشت، ثبات پیدا کرده است.

در این بین آماری که از سوی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز منتشر شد، نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت هفته گذشته با دو حلقه افزایش به ۸۳۳ حلقه رسید و برای دومین هفته متوالی افزایش یافت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود تولید نفت این کشور در هفته منتهی به پنجم آوریل تغییر نکرده و ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز باقی مانده است با این حال ذخایر هفت میلیون بشکه افزایش داشت، اما ذخایر بنزین ۷.۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.
۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۵۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۴۳۲