افزایش تولید پارازایلین کشور در پتروشیمی نوری مصداق واقعی کار جهادی

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: پروژه ارتقاء عملکرد تولید پتروشیمی نوری مصداق واقعی کار جهادی و بسیجی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امروز دوشنبه(9 اردیبهشت ماه) در مراسم تجلیل از دست اندرکاران پروژه ارتقاء عملکرد واحد تولید پارازایلین پتروشیمی نوری گفت: از حضور در جمع دست اندرکاران پروژه ارتقاء عملکرد تولید پتروشیمی نوری بسیار خوشحالم چرا که این کار مصداق واقعی کار جهادی و بسیجی است.

وی افزود: به ثمر رسیدن این پروژه شبیه عملیات فتح المبین در دفاع مقدس است و به جرات می‌توانم بگویم این پروژه فتح المبین صنعت پتروشیمی است و افتخار آن متعلق به صنعت است و مربوط به فرد با مجموعه خاصی نیست.

ربیعی ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده برای این واحد و انصراف طرف اروپایی از انجام پروژه ارتقا عملکرد دو راه بیشتر نداشتیم یا تعطیلی این واحد یا انجام عملیات ارتقاء برج های جذب با اتکا به توانمندی های داخلی و ما راه دوم را انتخاب کردیم.بخش دیگری از این عملیات در تندگویان بود، تندگویان یعنی‌پت و اگر پت‌ تعطیل می‌شد یعنی صنعت لبنیات و نوشابه و… با مشکلات روبرو شود و در جریان این پروژه کاری شد که مشکلی برای آن صنایع پیش نیاید.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: برای تامین پارازایلین مورد نیاز در طی انجام این پروژه شخص مهندس زنگنه حمایت ویژه‌ای کردند و شخصا تامین پارازایلین مورد نیاز را در هیات دولت پیگیری کردند و اگر پیگیری ایشان نبود تولید و تامین پت در این مدت با مشکل روبرو می‌شد، همچنین پتروشیمی اصفهان نیز در این مدت در تامین پارازایلین کمک شایانی کرد.

وی تصریح کرد: دست اندرکاران این پروژه قله‌خود باوری و‌خاکریز‌خود اتکایی را فتح کردند و توانستند از صنعت کشور و توان و تخصص فرزندان این کشور استفاده کنند.

ربیعی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامیدند که به صنعت پتروشیمی هم باز می‌گردد همانطور که تولید داخل و اقتصاد مقاومتی این صنعت را شامل می‌شد‌ که اینها همه سال ماست وامسال ما باید تولیدمان را هر چه می‌توانیم کیفی‌تر و کمی‌تر بالا ببریم، همچنین باید با تلاش خود در این صنعت کاری کنیم که نقشه کسانی که نمی‌خواهند موفقیت و بهروزی این ملت را ببینند نقش بر آب شود.

توانایی تولید ۱۰۰درصد پارازایلین کشور در پتروشیمی نوری

بر اساس این گزارش ، تقی صانعی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری نیز در مراسم تجلیل از دست اندرکاران پروژه ارتقاء عملکرد برج‌های جذب واحد تولید پروژه پارازایلین این مجموعه، با بیان اینکه این دستاورد برای نخستین بار در جهان بدون حضور شرکت صاحب لیسانس اروپایی در پتروشیمی نوری به دست آمده است، عنوان کرد: ظرفیت تولید این مجتمع در شش ماه نخست سال ۹۷، معادل ۱۰۸ درصد بود. براین اساس پتروشیمی نوری توانایی تامین ۱۰۰ درصد پارازایلین کشور را داراست.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه در مدت ۱۳۷ روز به انجام رسید، تصریح کرد: برای به انجام رساندن این پروژه ۳۶ هزار نفر ساعت نفر کار مهندسی انجام شد و در طول مدت اجرای پروژه، اقدامات HSE به بهترین وجه ممکن صورت گرفت، به نحوی که هیچ گونه حادثه‌ای در طی این پروژه رخ نداد.
به گفته صانعی؛ در قراردادی که با فرانسوی‌ها داشتیم قرار بود طی ۴ ماه انجام شود که انجام این پروژه بدون حضور طرف اروپایی و با ۹۰۰ میلیارد تومان با خلوص ۹۹/۸ درصد انجام شد که به تبع آن حدود ۵۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت. در عین حال با انجام این پروژه ۱۱ میلیون دلار به درآمد ماهانه و حدود ۱۳۳ میلیون دلار به درآمد سالانه مجتمع اضافه خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی نوری در ادامه به نتایج ارتقای عملکرد برج‌های جذب اشاره کرد و گفت: کسب دانش فنی بازطراحی بازرسی و راه‌اندازی غربال‌های مولکولی، تامین پارازایلین مصرفی کشور و صادرات پارازایلین مازاد بر مصرف داخلی، افزایش ظرفیت تولید واحد پارازایلین از ۴۶۰ هزار تن به ۷۵۰ هزار تن در سال، از جمله نتایج اجرای این پروژه برای شرکت به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: ایجاد ظرفیت خالی برای دریافت و فراوری سالانه ۱۸۰ هزار تن مخلوط زایلین علاوه بر تولید مجتمع، منجر به افزایش سودآوری ۲۲ میلیون دلاری شرکت خواهد شد.
صانعی با اذعان به اینکه نخستین محموله پارازایلین بعد از بهره‌برداری از این پروژه‌ برای پتروشیمی تندگویان بارگیری شده است، خاطرنشان کرد: دلگرمی مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس که به ما اعلام کردند که این پروژه را با نظر خودتان انجام دهید و اگر موفقیتی به دست نیامد مسئولیت آن را قبول می‌‌کنند، در اجرای این پروژه برای ما بسیار حائز اهمیت بود. انجام این پروژه برای ما بسیار حیاتی بود.
۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۲۸
نیپنا |
تعداد بازدید : ۳۲۹