ناوگان نفتکش‌های بخش خصوصی‌ تشکیل می‌شود

ناوگان نفتکش‌های بخش خصوصی‌ تشکیل می‌شود
صادرات نفت خام ایران توسط بخش خصوصی داخلی از مرز 20 میلیون بشکه گذشت و تا کمتر از شش ماه آینده به روزانه 700 هزار بشکه خواهد رسید.

حسن خسروجردی - رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی- در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این‌که صادرات نفت خام ایران توسط بخش خصوصی داخلی آغاز شده و در حال توسعه است، گفت: از تیرماه تاکنون بیش از 20 میلیون بشکه توسط این بخش صادر شده که نشان‌دهنده‌ی صادرات متوسط روزانه 200 هزار بشکه است.

وی در مورد افزایش حجم صادرات نفت خام ایران توسط بخش خصوصی نیز اظهار کرد: این رقم قابل گسترش است به‌طوری که طی پنج تا شش ماه آینده به‌طور متوسط روزانه 700 هزار بشکه در روز نفت خام ایران توسط بخش خصوصی داخلی صادر خواهد شد.

خسروجردی تاکید کرد که نفت خام فروخته شده توسط بخش خصوصی به قیمت تعیین‌شده توسط شرکت ملی نفت ایران بوده و هیچ‌گونه تخفیفی به مشتریان داده نشده است.

به گفته او مشکل دریافت و پرداخت ارز نفت صادر شده توسط بخش خصوصی داخلی تاکنون با بانک مرکزی حل شده است.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در مورد نحوه‌ی دریافت ارز نفت خام صادر‌شده توسط این بخش نیز توضیح داد: در حال حاضر بهای نفت فروخته شده را نمی‌توانیم به صورت مستقیم دریافت کنیم بلکه از شیوه‌های دیگر این کار انجام می‌شود به‌طور مثال بهای نفت فروخته شده تاکنون به صورت تهاتر و یا رد دیون خرید‌های دولت دریافت شده است.

خسروجردی ابراز امیدواری کرد که پس از اتمام دیون دولت با بانک مرکزی برای دریافت ارز نفت خام فروخته شده به توافق برسند و امکان دریافت ارز به‌طور مستقیم از مشتریان میسر شود.

تشکیل ناوگان نفتکش‌های بخش خصوصی‌

وی از تشکیل کنسرسیوم ناوگان حمل‌ونقل دریایی نفت خام صادراتی توسط بخش خصوصی تا کمتر از دو هفته‌ی دیگر خبر داد و افزود: این کنسرسیوم در شرف شکل‌گیری قرار است به صورت یک ناوگان مستقل و جدید در کنار شرکت ملی نفت‌کش ایران فعالیت کند.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هم‌چنین از تشکیل یک کنسرسیوم دیگر برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک خبر داد و افزود: البته تشکیل این کنسرسیوم تنها در حد یک برنامه است و اقدام جدی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته است.

خسروجردی در پاسخ به این سوال که بهتر نیست به جای ساخت پالایشگاه‌های کوچک نسبت به خرید پالایشگاه در کشور‌های اروپایی و آسیایی اقدام کنید تا این‌گونه علاوه بر تضمین خرید نفت ایران مجبور به ساخت پالایشگاه با قیمت‌های هنگفت نباشید، توضیح داد: این کار درست است اما بستگی به نوع پالایشگاه و اقتصادی‌بودن آن دارد. اگر فعالیت پالایشگاهی اقتصادی نباشد دلیلی ندارد که نسبت به خرید آن اقدام کنیم؛ چرا که پالایشگاه‌های غیراقتصادی در صورتی که برای آن کشور سود نداشته باشند برای ما نیز سود نخواهند داشت و پالایشگاه‌هایی که سود‌ده هستند دلیلی ندارد که به کشور‌های خارجی واگذار شود.

وی افزود: با توجه به بالا‌بودن قیمت نفت خرید برخی از پالایشگاه‌های ورشکسته اروپایی دارای سود کمتری است، البته می‌توان با تغییراتی در پالایشگاه‌ها آنها را سود‌ده کرد اما باید دید که هزینه‌ی این تغییرات اقتصادی است یا خیر.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی یادآور شد که در صورتی که مجبور به خرید پالایشگاه شویم ترجیح می‌دهیم نسبت به خرید پالایشگاه‌های داخلی اقدام کنیم؛ چرا که حتی با وجود افزایش قیمت نفت تولید فرآورده در داخل کشور سوده‌تر ‌است.

۳ آبان ۱۳۹۱ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۲۸۳