مدیر صادرات شرکت قطران کاوه:

هزینه کشتیرانی صادرات زیاد است

هزینه کشتیرانی صادرات زیاد است

مرتضی احسانی، مدیر صادرات شرکت قطران کاوه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اوپکس گفت: اکنون محصولات شرکت قطران کاوه که از محصولات پایه ای تا روغن گریس را شامل می شود، به 40 کشور دنیا صادر می شوند که از این کشورها، 50 درصد در آفریقا هستند و 50 درصد مابقی در سایر قاره ها قرار دارند. در واقع اکنون پس از تحریم ها، بازارهای ما کوچک نشدند اما هزینه های صادراتی بسیار بالا رفته است. در تبیین این هزینه ها می توان به مسئله هزینه کشتیرانی اشاره کرد که بسیار زیاد شده است. زیرا قبلا کشتی ها از بندرعباس مستقیما به کشورهای مقصد می رفتند اما اکنون باید از بندرعباس به جبل علی و سپس از آنجا به آفریقا بروند.
به گفته احسانی، این شرکت به دلیل این که تسویه ارزی را از قدیم در امارات انجام می داده، مشکلی برای تامین ارز ندارد اما این که ارز حاصل از صادرات را با بخشنامه های جدید بانک مرکزی باید وارد کشور کند، مشکل بسیار بزرگی است و در واقع تعهد نامعقولی درست کرده است.
وی افزود: با توجه به تورمی که ایجاد شده است، دلار نیمایی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد.
احسانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مشکل ما به عنوان تولیدکننده صادرات محور، گران شدن مواد اولیه و طروف بسته بندی است که هزینه تولید را بالا می برد. پس از آن نیز موضوع افزایش هزینه کشتیرانی است. البته این شرکت به دلیل عدم مشکل در زمینه سرمایه در گردش، می تواند پتانسیل های تولید و سودآوری را تامین کند، در صورتی که مشکلات حاشیه ای در بخش حل شود.
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۴۸۵