مذاکرات برای ترانزیت گاز ایران به اروپا متوقف نشده است

مذاکرات برای ترانزیت گاز ایران به اروپا متوقف نشده است
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات برای ترانزیت گاز ایران به اروپا خبر داد و گفت: چند کشور اروپایی به شدت پیگیر بهره مندی از گاز ایران در سالهای آینده هستند.
جواد اوجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان این مطلب اظهار داشت: علاوه بر قراردادهای صادرات گاز به عراق و پاکستان که نهایی شده است، پروژه های صادراتی متعددی در دست بررسی است که هر کدام در مراحل مختلف مذاکرات و توافقات اولیه قرار دارد.
وی افزود: ترانزیت گاز ایران به اروپا از خاک ترکیه و کلید خوردن صادرات گاز ایران به اروپا طرحی است که در یک سال گذشته مذاکرات متعددی برای به ثمر رسیدن آن انجام شده و مذاکرات و بررسی ها در این زمینه ادامه داد.
معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا اعلام تحریم گازی ایران از سوی اتحادیه اروپا این مذاکرات را متوقف نکرده است، تصریح کرد: بیش از ما چند کشور اروپایی پیگیر به ثمر رسیدن این پروژه هستند چرا که می دانند در سالهای آینده نیاز آنها به گاز ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان اجتناب ناپذیر است.
به گزارش موج، اعلام تحریم گازی ایران از سوی اتحادیه اروپا پس از اقدام این اتحادیه به تحریم نفتی کشور ما، سیاست های امنیت انرژی قاره سبز را دستخوش تغییرات بسیاری خواهد کرد. از آنجا که ایران تاکنون صادرات گاز به اروپا نداشته است، اعلام تحریم خرید گاز از ایران در مقطع فعلی تنها بعد سیاسی داشته و در ادامه سیاست منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی ایران است. این رویکرد سیاسی اتحادیه اروپا موجب شد طرح متقابل تحریم گازی از سوی ایران در محافل رسمی کشور مطرح شود.
تاکنون نه اعلام اتحادیه اروپا و نه مذاکرات داخلی ایران، بعد اجرایی پیدا نکرده است و با پیگیری مجدانه چند کشوراروپایی، مذاکرات ایران، ترکیه و کشورهای خواهان گاز ایران در قاره سبز برای کلید خوردن صادرات گاز ایران به اروپا در سالهای آتی ادامه دارد.
۷ آبان ۱۳۹۱ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۸۸۸