درباره بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت نفت ایران

درباره بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت نفت ایران
دکتر رضا پدیدار – رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران

تردیدی نیست که نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری در این حوزه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت های داخلی و خارجی در زمینه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برپا می گردد، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت های فعال در این صنعت ،دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و باید گفت که با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت ، فعالیت ها و نوآوری های آتی خود را نیز هدایت نمایند . اما عملکرد نمایشگاه در طی بیست و سه دوره گذشته نتوانسته است اهداف و راهبردهای پیش گفته را در مقیاس جهانی و یــا حتــی منطقه ای و ملی تامین نماید . در نگاه تطبیقی منطقه ای بهویژه نمایشگاههای مشابه در حوزه خاورمیانه نشانگر آن است که حضور اکثر شرکت های بین المللی در حوزه نفت و انرژی توانسته است جایگاه و موقعیت آنها را پایدار و به نوعی تثبیت نماید . براساس آخرین گزارش رویدادهای نمایشگاهی در این حوزه، بیش از 19 نمایشگاه نفت و صنایع وابسته هر ساله تشکیل شده که در رده بندی حرفه ای و تخصصی جایگاه ایران از رتبه نخست در یک دهه گذشته به رتبه نهم در سال قبل کاهش یافته است . چالش ها و بازخوردهای بین المللی در حوزه های حرفه ای نفت و انرژی نمایانگر ضعف در نحوه برگزاری و چیدمان شرکت های بین المللی و نیز ملی در کنار هم بوده که در بیشتر موارد و در ارزیابی استانداردهای نمایشگاهی، نزول رتبه را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم . کمبودها و مقایسه های حرفه ای استانداردی با نمایشگاههای موازی خارجی حاکی از این است که برگزار کننده نمایشگاه اگر چه یک شرکت ایرانی و داخلی است ولی اولویت اول آن تلاش برای کسب درآمد و پاسخگویی مالی به وزارت نفت است تا برگزاری یک نمایشگاه حرفه ای و تخصصی برای حضــور اثر گذار بخش خصوصی در این حوزه و ایجاد تعامل حرفه ای با مشارکت کنندگان داخلی و خارجی و نیز دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی ، فنی و اجرایی در حوزه نفت و صنایع وابسته آن کـه می تواند همچون گذشته راهکاری موثر برای رشد حرفه ای شرکت کنندگان و نیز دست اندرکاران حوزه نفت و انرژی باشد . امروز که کشور در تهاجم تحریم و آثار و پیامدهای منفی آن حاصل از عدم مشارکت و حضور دست اندرکاران نفتی می باشد ، نمایشگاه ، فرصت بسیار مغتنمی است کـه می تواند تعامل لازم را فراهم آورده و با دستیابی به راهکارهای اجرایی حاصل از توافق اروپا و نیز دیگر کشورهای مورد نظر، موجب همکاری های اجرایی در مقابل فروش نفت و یا فرآورده های نفتی در قالب تهاتر که بارها مورد توجه شرکت های بین المللی بوده است قرار گیرد . این مهم در شرایطی حاصل می شود که مشارکت بخش خصوصی با اعطاء امتیازهای ترجیحی موقعیتی را فراهم آورد تا به صورت خود جوش و بسیار فعال در یک مدل تعاملی با شرکت های داخلی و بین المللی وارد مذاکره مستقیم شده و از این منظر بتواند اهداف حاکم بر حوزه انرژی کشور را در قالب یک راهبرد یا استراتژی مورد توافق همگان به مرحله اجرای کامل درآورد . در این راستا نمایشگاه بین المللی نفت تهران می باید اهداف کلی و رویکردهای تخصصی خود را به طریقی دنبال و پیاده سازی نماید تا همانند سایر نمایشگاههای مشابه در منطقه و یا جهان به عنوان یک موقعیت پایدار مطرح و تثبیت گردد. مواردی از اهداف یاد شده که قبلا" مورد تائید وزارت نفت بوده است و در مراکز رسمی مرتبط با آن نیز اطلاع رسانی شده است بطور خلاصه اعلام میگردد تا در این فرصت بتوان از ظرفیت های ایجادی و نیز موقعیت خاص کشور مورد بهره برداری جدی قرار گیرد .
* ارائه آخرین دستاوردهای حرفه ای و فناوری روز در حوزه صنایع نفت و گاز جهان
*گسترش تعامل با سایر کشورهای جهان و نیز ایجاد محیط رقابت با شرکت های نفتی مشابه در سطح دنیا
*کمک به تقویت توان ساخت داخلی تجهیزات و نیازهای صنعتی از طریق تبادل اطلاعات فنی
* آشنایی صنعت گران صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی نسبت به دستاوردهای نوین صنعتی جهان
* امکان عقد قراردادهای بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی / تخصصی
* فراهم آوری زمینه های توسعه اشتغال در عرصه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
*حضور تجار و صنعت گران بین المللی از سراسر جهان در نمایشگاه جهت کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی کشور
* کمک به ایجاد بازارهای جدید خارج از کشور در راستای توسعه بازارهای هدف و امکان ارز آوری
* برگزاری سمینارهای مختلف برای تسهیل در نیل به اهداف توسعه ای در حوزه نفت
* معطوف نمودن توجه مدیران تصمیم گیر در سطح کلان و در راستای رسیدن به اهداف برنامه های پنج ساله توسعه ای و نیز اسناد بالادستی و چشم انداز 20 ساله کشور در بخش های نفت و گاز و پتروشیمی
* ارتقای جایگاه و موقعیت نمایشگاه نفت تهران در منطقه خاورمیانه و نیز جهان
*ایجاد انگیزه جهت سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی و تعاونی داخلی و خارجی در جهت مشارکت و حضور فعال در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
* ایجاد حس خود باوری و خود اتکایی ملی در نیروهای متخصص و مدیران و سرمایه گذاران داخلی در زمینه های اجرایی و عملیاتی حوزه نفت و گاز
* زمینه سازی برای انجام مطالعات و تحقیقات مختلف در زمینه های اکتشاف ، استخراج ، فرآوری و توزیع و صادرات محصولات نفتی و انرژی بهویژه برای شرکت های بخش خصوصی در تعامل با شرکت های بین المللی
با توجه به اهمیت و ضرورت حمایت از شرکت ها و کالاهای ایرانی و نیز با رعایت نکات پیش گفته امید است نمایشگاه بیست و چهارم با رویکرد حمایت از ظرفیت های داخلی و بخش خصوصی فعال در حوزه نفت و انرژی بتواند جایگاه واقعی خود را در فضای کسب و کار بحران زده و نیمه فعال فعلی به دست آورد و موجب گردد تا این دوره از نمایشگاه فرصت مناسب برای گسترش همکاری شرکت های ایرانی بخش خصوصی و جامعه بین الملل گردد. و در کلام آخر اینکه نمایشگاه نفت تهران با رعایت نکات پیش گفته و لزوم بازنگری در فعالیت های آتی آن می تواند فرصتی برای کسب و کار ایده آل فعالان بخش خصوصی و دولتی در این حوزه باشد .
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۴۳۳