محسن ضویی رئیس کمیسیون فرآورده های پارافین

مشکلات فرآورده های پارافینی

مشکلات فرآورده های پارافینی

 

در رابطه با مسئله تولید و صادرات پارافین جامد بهترین مرجع برای مشخص شدن وضعیت این صنعت در کشور ، مراجعه به آمار و اطلاعاتی است که دبیرخانه اتحادیه از طریق گمرک و مراجع رسمی به دست می آورد .صادرات پارافین جامد در سال گذشته به شدت نزول پیدا کرده است که این کاهش صادرات به مواردی همچون عملکرد پالایشگاه های تولید کننده روغن که مواد اولیه این صنعت ( اسلاک وکس ) را تأمین می کنند ارتباط مستقیم دارد . چهار پالایشگاه اصلی تولید کننده اسلاک وکس در کشور وجود دارد که موظف بودند تأمین خوراک کارخانه های تولید پارافین جامد را انجام دهند ولی نه تنها از سوی آنها این کار به مرور زمان متوقف شده است، بلکه در حال حاضر خودشان نیز به جمع تولید کنندگان پارافین اضافه شده اند و به علت اینکه قیمت مواد اولیه و هزینه های سربار را برای خودشان به میزان حداقلی در نظر میگیرند و مالیات بر ارزش افزوده را در زمان واگذاری اسلک وکس از واحد صنعتی که توسط خود پالایشگاه ایجاد شده است دریافت نمی کنند لذا قیمت تمام شده آنها به مراتب پایین تر از قیمت تمام شده پارافین برای مجموعه های کوچک تر که از قدیم مجوز وزارت صمت را داشته اند، میباشد که این امر امکان رقابت کارخانجات کوچکتر را ازبین برده است .ولی چهار پالایشگاه روغنی از این قضیه غافل هستند که همیشه اقتصاد ایران تابع شرایط سیاسی بوده است. شرایط سیاسی در ایران نوسانات زیادی دارد و در حال حاضر شرکت های بزرگ برای نقل و انتقال ارز از طرف های مشتریان خارجی شان با مشکل روبرو هستند . لذا در زمانی که شرکت های کوچک را با سیاست های غلط به ورطه تعطیلی می کشاندند و خود با مشکلات نقل و انتقال پول مواجه شده اند همین شرکتهای کوچک هستند که می توانند به شیوه های مختلف از خریدار ها پول دریافت نماید و به صادرات توسعه دهند امری که توسط این پالایشگاه ها همیشه نادیده گرفته می شد . از طرف دیگر تولید کنندگان کوچک که تعطیل شده اند دیگر راه اندازیشان مشکل است و طبیتاً با شرایط فعلی پا به عرصه مجدد تولید نخواهد گذاشت و متاسفانه این اتفاق ناخوشایندی است که این صنعت با آن مواجه شده است .در کنار این مشکل اصلی مسائل مالیاتی و ارزش افزوده و استرداد آن، برگشت ارز، قیمت تمام شده کالاها و لوازم جانبی تولید،مجموعه های کارگری هم برای این صنعت مشکل زا شده اند و اگر بتوان این مشکلات را حل کرد تا حدودی شرکت های کوچک موجود و نیمه فعال می توانند با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه دهند .
متأسفانه بر خلاف آن چیزی که دولت تبلیغ می کند که برای صادرات ارزش قائل هستند و مالیات بر ارزش افزوده را یک ماه پس از درخواست مسترد میکنند ، همچنان شرکت ها با این موضوع مواجه هستند که بعضا استردادها از سال 1395 به دلیل کمبود بودجه باقی مانده است و پرداختی برای آنها انجام نمی شود.
مسئله نقدینگی واحدهای تولیدی مسئله مهم دیگری است که باید دولت به این واحدها کمک کند حالا اگر بانکها وام نمی دهند کمک های بلاعوض نمی کنند . اگر مشوق های صادراتی را برداشته اند و مشوق های صادراتی را پرداخت نمی کنند حداقل مالیات بر ارزش افزوده صادرکننده ها را که به صورت امانت گرفته شده است را به موقع بازگردانند. مسئله آخر در مورد صادرات اسلک وکس و فوتس اویل است که برای صادرات این دو محصول نیاز به رعایت دستورالعمل های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میباشد که به دلایل مختلف در گمرکات این دستورالعمل بر اساس برداشت شخصی ارزیابان گمرک انجام میگیرد و بعضاً صادر کننده در گمرکات به مشکلاتی برمیخورند که اصلا در جهت تسهیل صادرات نمیباشد و باعث ترس و دلسردی صادر کننده میگردد . اتحادیه و دیگر تشکل های مربوطه در جلساتی که با اداره استاندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته اند توانسته اند نظر انها را جهت خروج فوتس اویل و اسلاک وکس از شمول دستور العمل جلب کنند که امیدواریم این مهم هر چه سریعتر محقق گردد .

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۷۱۱