تشکل ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران

تشکل ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران

تشکل ها و مسئولیت اجتماعی
اتاق بازرگانی تتشکل ها و مسئولیت اجتماعی، عنوانی است که با هدف هم افزایی و انسجام تشکل های مختلف صنفی و اتاق بازرگانی تهران در طی سه سال گذشته تشکیل شده است و این بخش با ایجاد خانه تشکل ها در خیابان شهید بهشتی تهران به تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های مختلف اقتصادی ارائه خدمات می دهد . در گفتگوی خبرنگار دنیای انرژی با غلامرضا ملکی مدیر این مجموعه به زوایای مختلف اهداف تأسیس این بخش و چگونگی خدمات دهی آن اشاره گردید که در پی می آید :
تشکل ها
بخش تشکل های اتاق بازرگانی تهران در حال حاضر سومین سالی است که فعالیت خود را شروع کرده است . در دوره های قبل بخشی به عنوان امور تشکل ها نداشتیم که با ابتکار هیأت رئیسه اتاق تهران و تأکیدی که جناب آقای دکتر عشقی دبیر اتاق تهران داشتند بخش تشکل ها را به وجود آوردند. و سعی گردید در جهت انسجام و همدلی و همراهی و هم افزایی بین اتاق و تشکل ها گام برداشته شود . ضمن اینکه تشکل هایی که مشکلات جا و مکان دارند کلاسها و جلسات خود را در آن جا برگزار می کنند .
از مجموع 220 تشکلی که در طی این سه سال با این مجموعه ارتباط دارند حدود 200 تشکل در اتاق ایران و حدود 20 تشکل در اتاق تهران ثبت شده اند این تشکل ها از صنوف مختلف تشکیل شده اند از جمله حوزه پتروشیمی، حوزه انرژی که اتحادیه اوپکس از نمونه های خوب در قسمت انرژی است.

وظایف اتاق تهران در خصوص بحث تشکل ها
در دوره هشتم هیأت نمایندگان که اسفند 97 پایان دوره آن بود با هدف تقویت و توسعه ارتباط بین اتاق تهران و تشکل ها سند چشم اندازی برای تشکل ها تعیین گردید و آن آئین نامه حمایت مالی و معنوی بود که بر اساس شاخص هایی که هر یک از تشکل ها دارند مورد حمایت اتاق تهران قرار می گیرند . این آیین نامه حمایتی خانه تشکل ها یکی از دستاوردهای اتاق تهران است که در زمره آن ایجاد 9 سالن در ابعاد مختلف که هر روز هفته در اختیار تشکل ها قرار می گیرد و هیچ هزینه ای نیز برای تشکل ها نداشته و پذیرایی نیز بر عهده اتاق است و هدف از این کار برگزاری جلسات و میتینگ های تشکل های بزرگ و کوچک و متوسط است که باعث می شود توسعه عضویت را به همراه داشته باشد و در نهایت تعداد اعضای ما هم بیشتر می شود .
از سویی دیگر اتاق تهران تسهیلاتی را در جهت تأمین مکان و محلی برای خرید دفاتر تشکل ها در نظر گرفته است که تاکنون حدود 15 تشکل با وامی که از اتاق تهران به صورت دو ساله و بدون بهره دریافت کرده اند توانسته اند نسبت به خرید مکانی جهت تشکل خود اقدام نمایند و با توجه به افزایش قیمت ملک در سال 98 تصمیم هیأت رئیسه بر این خواهد بود رقم وام نیز افزایش یابد .

حوزه آموزش
بر اساس نظر مشترک دبیر کل، هیأت رئیسه و اینجانب توانسته ایم وارد حوزه آموزشی شویم که در حال حاضر جناب آقای دکتر عندلیب مدیر مرکز آموزش اتاق تهران خیلی خوب فعالیت خود را در این حوزه انجام می دهند . این مؤسسه آموزشی تحت عنوان آیتک که در واقع مؤسسه توسعه آموزش های سازمانی است در مالکیت صد در صد اتاق تهران می باشد.
مرکز آموزش اتاق تهران آموزش های تشکل ها را بر عهده دارد و اولین دوره MBA دبیران تشکل ها در این مرکز برگزار شد که در حال حاضر در ترم پایانی این دوره قرار داریم . این دوره با همکاری دانشگاه امیر کبیر اجرا شده که برای اولین بار در ایران تشکل ها صاحب مدرک دانشگاهی در دوره MBA می شوند تا بدین صورت تشکل ها با دبیران دوره دیده دستاوردهای مفیدی داشته باشند . این در حالی است که در مرکز آموزش عالی دانشگاهها، رشته ای به عنوان دبیر تشکل ها وجود ندارد. از دیگر خدمات این مرکز برگزاری نمایشگاهها است که سال گذشته و در سال جاری در جهت کمک به برگزاری نمایشگاه تشکل ها گام برداشته و بر می داریم . همه اینها بخشی از دستاوردهای ما در حوزه تشکل ها در طی سه سال می باشد .

حاکمیت و تشکل ها
نگرش مدیران، معاونین وزرا، حاکمیت و دولت به بخش خصوصی نگرشی متناوب بوده است . نگاه از روی بی اعتنایی که دردهه ابتدایی انقلاب به کارآفرین بود در طی سالها حاکمیت و دولت را به این نقطه متمایل کرد که بدون بخش خصوصی خیلی نمی توان به اهداف اقتصادی دست پیدا کرد. بخش خصوصی باید از این تغییر رویکرد به عنوان فرصت استفاده کند .
یکی از این تغییرات توجه حاکمیت به بخش خصوصی و تشکل ها و اعضای اتاق بحث قانون بهبود فضای کسب و کار است . در سال 1390 قانونی در مجلس تصویب شد که در آن دولت و دستگاه حاکمیت موظف شد نظر بخش خصوصی را در جهت اتخاذ تصمیم های خود به کار گیرد . متاسفانه با وجود این قوانین، دولت از اختلاف بین بخش خصوصی و تشکل های مختلف به نفع خویش استفاده می کند و سعی دارد این اختلافات را بیشتر کرده و در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف خود بخش خصوصی را مهجور نماید .

تشکل مطلوب
توسعه و تقویت تشکل ها از جمله اهداف مهم اتاق بازرگانی است. و در این مسیر اگر تشکلی بتواند در ماموریت ها و برنامه های خود گام های خوبی بردارد از نقطه نظر ما یک تشکل مطلوب به حساب می آید و تشکلی می تواند به اهداف و برنامه های خود دست پیدا کند که حداکثر فعالین آن مشارکت داشته باشند. مشکلاتی هم در این راه هست از جمله اینکه برخی از تشکل ها سالها بی تغییر باقی مانده اند به طور مثال تشکلی داریم که رئیس هیئت مدیره سی سال است که در این سمت باقی مانده یا مثلاً خزانه دار سی سال است خزانه دار باقی مانده و این مطلوب نیست و ثمره آن عدم مشارکت فعالین در آن حوزه شده است با این تفاسیر یکی از ماموریت ها و محورهای مهم هیئت مدیره تشکل ها این است که فضا را برای مشارکت حداکثری فعالین این حوزه باز بگذارند و زمانی که این جریان برای مشارکت حداکثری صورت بگیرد دولت و حاکمیت نمی تواند تعرفه های غلط ترسیم نماید و قوانین و مقررات بدون پایه نیز ایجاد می کند نکته بعدی تعامل بین اتاق و تشکل ها است اعتقاد بر این است که اتاق تشکل تشکل ها است. اتفاق نظر هیئت رئیسه و دبیرکل اتاق تهران بر این اساس است که ما بدون تشکل ها جایگاهی نداریم .ما بر ارتباط دو سویه باور داریم و اعتقاد داریم جاده اتاق تهران با تشکل ها باید دو طرفه باشد ما باید در تقویت و توسعه تشکل ها همیاری کنیم و تشکل ها هم در ماموریت های اتاق مشارکت داشته باشند تا به اهدافمان دست پیدا کنیم.

توسعه صادرات بدون رانت و قانون محور
توسعه صادرات راه نجات جامعه است. در هر حال یک تولید مازاد داریم و یک ظرفیت تولید مازاد داریم و برای این مسئله راهی جز صادرات نداریم. طیفی از تشکل ها در زمینه صادرات فعالیت دارند که می توانند به توسعه این بخش به کمک دولت بیایند .
در این مدت با شناختی که از تشکل های صادرات محور کسب کرده ایم به این باور رسیده ایم که هنوز این تشکل ها به آن نقطه مطلوب که بتوانند اعضای خود را یاری کنند نرسیده اند. اما تعدادی از تشکل ها منجمله اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به دلیل هماهنگی و انسجام و همدلی، در توسعه صادرات خود موفق بوده و به اعضای خود خدمات مطلوبی ارائه می دهند . معتقدم الگوی تشکل شما باید در تشکل های دیگر هم وجود داشته باشد. حتی تشکل هایی با قدمتی بیش از قدمت تشکل شما وجود دارند که هنوز به آن نقطه مطلوب که شما دست پیدا کرده اید نرسیده اند. که البته این مسئله با تغییر رویکرد مدیریتی و اعضا به نقطه مطلوب خواهند رسید.

کنسرسیوم های صادراتی
به نظر می رسد دولت علیرغم شعارهایی که سر می دهد و علاقه ای که نشان می دهد تمایلی برای انصراف از فعالیتهای اقتصادی خویش ندارد با این حال فکر می کنم تشکل های اقتصادی می توانند در انجام و همدلی در زمینه مبحث صادرات بخشی از کارهای دولت را کمرنگ کنند. یکی از معادلات بسیار موفقی که در حال حاضر در تشکل های ما اتفاق افتاده است، کنسرسیوم های صادراتی است. یکی از مسائلی که ما با آن روبرو هستیم این است که افرادی که در زمینه تولید فعالیت دارند همزمان صادرکننده نیز هستند و این مغایر با دنیای توسعه یافته است. نهادی که تولید کننده است وظیفه صادرات را باید به شرکتی که در این زمینه تخصص دارد واگذار نماید زیرا بازرگان می توانند بازارهای هدف را شناسایی کرده و قیمت های متعادل را به خریدار ارائه نمایند .
از این نظر معتقدم اتحادیه هایی نظیر اتحادیه شما بایستی موضوع را فرهنگ سازی نمایند تا هر بخشی وظایف خاص خود را انجام دهد. در زمینه کنسرسیوم صادرات هم انجمنی به نام سنگ ایران از تشکل های بسیار خوشنام است که شامل کمیسیونی به نام کنسرسیوم است که اعضاء آن با برندهای گوناگون هم افزایی انجام می دهند.

اصلاح قانون
رویکرد اتاق های بازرگانی در مواجهه با صدور بخشنامه های دولت رویکرد پاکسازی است بدین صورت که با صدور یک بخشنامه از سوی دولت ما کمیسیونی ایجاد می کنیم تا بخشنامه را در صورتی که با فعالیت تشکل های صنفی زاویه دارد در صورت امکان نقض نماییم .و امیدواریم به جایگاهی دست پیدا کنیم که بخش خصوصی در صدور بخشنامه های دولتی به عنوان مشاور و همیار دولت پذیرفته شوند . شورای گفتگو که وظیفه اش مقررات زدایی در وزارت دارایی می باشدمی تواند قدمی رو به جلو در مشارکت بخش خصوصی قلمداد شود اما متاسفانه منسجم نیست و به جهت هم صدا نبودن بخش خصوصی هم نتوانسته ایم دولت را متقاعد کنیم برای تصمیم هایی که در جهت بخش خصوصی اتخاذ می شود از نظراتشان استفاده شود.

تعامل تشکل ها با اتاق تهران
اگر به سراغ عملکرد اتاق تهران در چهار سال گذشته سری بزنید که اسناد آن هم در کتابچه و هم در سایت اتاق تهران موجود است متوجه تعامل تشکل ها با اتاق در این رابطه و دولت خواهید شد اما متاسفانه به علت اقتصاد بیمار این فعالیت ها به چشم نمی آیند به طور مثال تغییر رویکرد سازمان تأمین اجتماعی از حسابرسی دفاتر از ده سال به یک سال از دستاوردهای بسیار بزرگ است . بدین صورت که با مراجعه هر ده سال یک بار مأمورین تأمین اجتماعی به دفتر کار افراد و ارائه مدارک و مستندات ده سال گذشته سالیانه سازمان تأمین اجتماعی از این محل درآمد کلانی داشت و با تغییر آن به دوره های یک ساله ارزش افزوده ای ایجاد شده که این دستاورد با کمک معاون اول رئیس جمهور جناب آقای جهانگیری و مرحوم جناب آقای نوربخش به ثمر نشست و اینطور شد که دولت با اتاق همراه شد . یکی دیگر از دستاوردهای ما بحث روابط عمومی تشکل هاست. مانند کاری که سال گذشته در رابطه با آموزش انجام شد و رابطین آموزش ما از 3 الی 4 نفر در حال حاضر به 120 نفر افزایش یافته اند.
اعتقاد داریم اگر قرار است هم افزایی در تشکل ها اتفاق افتد یکی از اقدامات در جهت آن حوزه روابط عمومی است. که در پایان اردیبهشت فراخوان رابطین روابط عمومی را خواهیم داشت و خبر خوب این که اتاق ایران یک موافقت اصولی به ما داده است تا یک انجمن برای صاحبین نشریه به وجود بیاوریم چه در زمینه بولتن های تشکل ها و چه نشریه هایی که در کیوسک ها توزیع می شوند .

خودتحریمی
به زعم اینجانب همین که ایمان داشته باشیم قوانین و مقررات و ضوابط متعدد مبنای یک زمینه فساد را در جامعه فراهم می کند و مانع توسعه کشور می شود بسیار کارساز است و زمینه سازی ایجاد باور عمومی را رقم خواهد زد. با توجه به برداشتی که از جلسات کمیسیون های هشت ساله اتاق تهران با مقامات دولتی داشته ایم به نظر می رسد دولت هم بر آن شده تا در رویکرد خود تغییراتی به وجود آورد . این یک کار ملی است که اگر اتفاق بیفتد بخشی از مشکلات ما رفع می شود.

مشکلات تعدیل منابع انسانی
افرادی که در تشکل ها مشغول کار هستند افراد یک خانواده محسوب می شوند . در اتاق تهران تشکل ها را به عنوان خانواده بزرگ تشکل ها می دانیم و همه افراد از جمله کارمند، کارمند دبیرخانه، کارمند اداری، کارمند دفتری مهم هستند و در دوره جدید مجموعه برنامه ای در زمینه حفظ نیروها در تشکل ها داریم که متعاقباً اعلام می شود. البته معضل تعدیل در جامعه ما عرف شده است و افراد از آینده خود اطلاع ندارند و این ناشی از مشکلات اقتصادی ما می شود. اتاق تهران این برنامه را در قالب برنامه چهار سال آینده خود قرار داده است.

ثبات اقتصادی تشکل ها
یکی از پاشنه آشیل های اعضای تشکل ها در مناسبات اقتصادی مشکلاتی در حوزه بیمه، مالیات و گمرک است. اتاق تهران بسترهای لازم را از لحاظ اجرایی و قانونی به وجود آورده تا فعالین اقتصادی از آن بهره ببرند. در این خصوص به دبیران تشکل ها توصیه می کنیم که چنانچه اعضا در مورد بیمه و مالیات و آموزش مشکلاتی دارند به اتاق تهران مراجعه نمایند همچنین در صورت مشکلات دولتی نیز تدابیری اندیشیده شده است تا عضو اتاق با مراجعه به شورای گفتگو مشکلات خود را بیان نماید .
مشکل بی ثباتی نیز در صورت هم افزایی اعضای هر تشکل به مرور برطرف خواهد شد و اینها با وجود دبیر کاردان و تعامل با اتاق اتفاق خواهد افتاد.

رگولاتوری
بحث رگولاتوری از جمله مهمترین مباحث قوانین تشکل ها است که توسط یکی از کمیسیون های قدیمی در اتاق تهران، کمیسیون انرژی و محیط زیست با مدیریت جناب آقای دکتر پدیدار پیگیری می شود . در تمامی کمیسیون های حوزه نفت و انرژی به این نکته توجه دارند که دولت بایستی در جایگاه خود قرار گیرد و بخش خصوصی کار خود را انجام دهد انشاالله در پایان اردیبهشت کمیسیون ها مشخص می شوند و یکی از مأموریت های کمیسیون انرژی در آینده در باب این موضوع خواهد بود تا دولت را متقاعد نموده و آماده مذاکره برای تصویب رگولاتوری نماید .

خدمات بانکی
یکی از خدماتی که تشکل ها به اعضاء خود ارائه می دهند تامین سرمایه است. در اتاق تهران کمیسیونی به عنوان پول و سرمایه وجود دارد که تشکل ها می توانند به این کمیسیون مراجعه نموده و در خصوص مسائل بانکی و تامین سرمایه مشاوره بگیرند .

کمک رسانی به سیل زدگان
در حوزه مسئولیت اجتماعی که در اتاق تهران بر عهده اینجانب گذاشته شده سعی شده در بحران ها کمک های متعددی به هموطنان صورت گیرد از جمله سیل ایلام، زلزله کرمانشاه و در حال حاضر سیل اخیر که در منطقه به وجود آمد و باعث تألم و تأسف ما شد برای این منظور اتاق تهران ستاد بحرانی را ایجاد کرده تا با مشارکت خیرین و خود اتاق کمک های نقدی و غیر نقدی را جمع آوری نماید . در نشستی که در هفته گذشته داشتیم کمک های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شد و قرار شد با همکاری سازمان هلال احمر و اتاق های استانی هم در امداد اولیه و هم در بازسازی و نوسازی مدارس و امکانات دیگر کمک شایانی صورت گیرد .
خانواده محسوب می شوند . در اتاق تهران تشکل ها را به عنوان خانواده بزرگ تشکل ها می دانیم و همه افراد از جمله کارمند، کارمند دبیرخانه، کارمند اداری، کارمند دفتری مهم هستند و در دوره جدید مجموعه برنامه ای در زمینه حفظ نیروها در تشکل ها داریم که متعاقباً اعلام می شود. البته معضل تعدیل در جامعه ما عرف شده است و افراد از آینده خود اطلاع ندارند و این ناشی از مشکلات اقتصادی ما می شود. اتاق تهران این برنامه را در قالب برنامه چهار سال آینده خود قرار داده است.

ثبات اقتصادی تشکل ها
یکی از پاشنه آشیل های اعضای تشکل ها در مناسبات اقتصادی مشکلاتی در حوزه بیمه، مالیات و گمرک است. اتاق تهران بسترهای لازم را از لحاظ اجرایی و قانونی به وجود آورده تا فعالین اقتصادی از آن بهره ببرند. در این خصوص به دبیران تشکل ها توصیه می کنیم که چنانچه اعضا در مورد بیمه و مالیات و آموزش مشکلاتی دارند به اتاق تهران مراجعه نمایند همچنین در صورت مشکلات دولتی نیز تدابیری اندیشیده شده است تا عضو اتاق با مراجعه به شورای گفتگو مشکلات خود را بیان نماید .
مشکل بی ثباتی نیز در صورت هم افزایی اعضای هر تشکل به مرور برطرف خواهد شد و اینها با وجود دبیر کاردان و تعامل با اتاق اتفاق خواهد
در هفته گذشته داشتیم کمک های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شد و قرار شد با همکاری سازمان هلال احمر و اتاق های استانی هم در امداد اولیه و هم در بازسازی و نوسازی مدارس و امکانات دیگر کمک شایانی صورت گیرد .
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۶۱۱